måndag, september 14, 2009

Plommonpåverkan

Idag känns det att hösten är här. 13*C när jag gick med H till skolan. Jag älskar hösten! Kall och klar luft eller dis och dimma. Faktiskt är jag glad för att Åhus har så mycket dimma. Det blir något ombonat och hemtrevligt när dimman ligger över byn. Idag är det dock ingen dimma utan klar luft med blå himmel och ganska mycket vind.
Mina tomater skulle må bra av lite högre värme. Endast 9 tomater har visat färg (låter som tulpaner...) och det hänger 40-50st som väntar på att bli lykopen-stinna. Bladen håller på att gulna lite. Hur mycket kyla tåler tomatplantor?
Något vi har gott om är plommon. Något plommonen har gott om är mask. I varenda ett är det mask i år. Tråkigt! Jag orkar inte rensa bort masken och koka sylt eller kompott... J får räfsa upp dem efterhand som de trillar och lägga på komposten. Det vissuella intrycket de gör är jättefint iallafall. Stora och rosa hänger de på trädet. I mitt huvud plockar jag ner dom en och en och lägger upp på ett ljusgrönt fat. Sen går hela familjen och äter plommon... I verkligheten (är de som sagt fulla av mask..) är det bara jag som gillar dom... Th tvärvägrar och har väl blivit ett exempel för barnen.
En liten fundering på tal om att tvärvägra... Har pappor störst påverkan på sina barn? Det är inte bara plommonexemplet som jag tänker på. Våra barn pratar inte skånska fast vi bott i Skåne i 10 år nu. Grabbarna var 7 när vi flyttade hit, E var 3 och H föddes här... Ändå pratar alla som Th. Möstist! Ger jag inget intryck alls till dom??
MVH / Den lilla grå... haha

3 kommentarer:

Becka sa...

Det måste va för att jag har så sjukt bra blogg som jag får så många kommentarer! ;)
Eller för det att jag hade så lite att göra igår så jag hade tid att skriva i en massa andra bloggar...

Lycka till imorgon!

Sofia sa...

vilken dialekt har Hilma?

Kstina sa...

Ja... Kristianstadsdialekt med Th:s r och lite andra ljud som inte hör hemma i Skåne