måndag, september 21, 2009

Honung

Sista dagarna har varit fulla av tankar och minnen kring honung. Vi hade föreläsning om honung och honungsbin i fredags. En hel hög med minnen dök upp. Till exempel så fick vi en honungsburk varje gång vi fyllde år av Gustavssons i Lilla Frösboholma. Visst var det rappshonung? Nästan vit och liksom ren i smaken.
Grannarna, andra sidan vägen, odlade nog bi för vår skull. Åtminsotone köpte vi jämt och ständigt av dom - jag tror till och med att vi fick den billigare än vad de andra kunderna fick betala?! Den honungen var mörkare och skulle nog kunna kallas för skogshonung eller ljunghonung. Mer smakrik och karaktärsfull än rappshonungen.
Om det inte fanns något annat pålägg hemma hos oss så fanns det ändå alltid honung. Mammas bröd, Lätt och Lagom, honung och ost. Mmmm... det är min barndom!
I helgen provade jag en tesked honung i kaffet istället för socker - och det smakade bra! Men jag tänker att en rappshonung eller vildhallonhonung gör sig bäst till kaffe och te eftersom de inte har så utpräglad smak.
Tänk på att de supernyttiga substanserna i honung blir sämre/försvinner vid upphettning över 60*C. För mig som gillar mitt kaffe lite halvjunket passar det ju bra med honung i... Vill du ha riktigt hett kaffe eller te går det lika bra med socker, om du inte är ute efter honungens karakteristiska smak, vill säga.
Jag blir lite sugen på att göra honungsprovsmakningar. Ungefär som man gör vin- och chokladprovsmakningar. Risken är ju att jag till slut har 14 olika burkar honung i skafferiet och det får jag inte plats till. Å andra sidan har jag 6 olika salt (NaCl), 10 olika senapar, 4 olika rosmarinburkar, 8 olika oljor, 5 olika vinägrar, 4 olika sojor... osv... Så varför inte ha en liten samling honung också? Finns det hjärterum så finns det stjärterum!
I ICA-affären här i byn finns det 26 olika honungsburkar att välja mellan. Är du ett fan av närproducerat och svenskt, så ska du undvika de rinnande sorterna. Det är nämnligen bara akaciahonung som är rinnande i naturlig form - och just akacia har vi inte så gott om i Sverige. Står det ändå att det är Svensk honung samtidigt som den är rinnande, så har den blivit upphettad till över 60*C och har därmed tappat sina fantastiskt goda hälsoegenskaper.
Det finns dock två negativa sakerna med honung och det första är att barn under 1 år inte ska äta den... och det andra är att den är kletig! Men annars...!!

5 kommentarer:

Sofia på Me and my home sa...

Blir lite nyfiken på de där supernyttiga substanserna.. vilka är det? Har bara tänkt på honing som väldigt sött.. och därmed inte så nyttigt...

Kstina sa...

... ja det skulle man ju kunna tro.. Har åtminstone två kompendium om honung... Är du ute efter en utvärdering?
Som ett mycket litet axplock kan jag meddela att honung innehåller antioxidanter, mineraler, mjölksyror, antimikrobiella substanser (-icke namngivna just nu..)m.m.
Jag återkommer med mer fakta!

Gunnel Gustavsson sa...

Du måste ha många och stora köksskåp om du kan ha alla dessa olika sorter av samma sak.... Har aldrig begripit mig på det men har det ganska nära mig i familjen..inga namn...KH
Honung är kletigt, spec när den slungas.. barndomsminne.
Gunnel

Kstina sa...

Tvärt om Gunnel - jag har på tok för litet kök och för få skåp. Tredubbla rader överallt... och på vissa ställen är jag inte helt säker på vad som finns..
Och så motsäger du dig själv - "olika sorter av samma sak"... hmm.. det är inte samma sak. Ta tex collmans senap och Jonnys sötsura senap. Ja, det är senap båda men har helt olika användningsområden och smak. Eller nått som är enklare att förstå: glass! Chokladglass kan ju inte anses vara samma som citronglass eller GB är inte alls samma som italiensk glass... Nä, nä... Här får du nog tänka om! ;)

KEI sa...

Jaså syrran har kollt mina skåp1 Där finns bara viktiga ingredienser för en ett antal goda måltider...
Apropå honung är jag glad att fars honungsintresse förts vidare och utvecklats av släkten. Det finns möjlighet till honungsprovning i Brandstorp t ex. Har du provat den ljuvliga klockljungshonungen? Den kommer från Lösen uppe i Småland och måste skattas tidigt på sommaren innan det finns risk att den blandas med annan ljunghonung mm. Den är väl värd att prova och ha en burk av i skåpet emellanåt men aldleles för fin till vardags så då får raps elelr nåt annat duga!