söndag, september 27, 2009

Mat & kläder


Mycket mat denna helgen… Rättare sagt: mycket ny mat denna helgen… Mat jag inte gjort förut. Gjorde en sötsurgryta med ris i torsdags. Sist jag gjorde sötsurgryta var i 8:an, typ 1985… efter recept i hemkunskapsboken. Då tog jag kolorit-soja istället för kinesisk… smaken uteblev liksom. Denna gång var jag lite försiktig både med soja och vinäger. Kan ibland tycka att vinäger har lätt för att ta överhand. Men familjen gillade grytan – förutom att det var för mycket grönsaker i – och det kan jag inte ändra ett dugg på!!
Igår blev det vårrullar med kyckling och svamp. Var inte speciellt komplicerat att göra. Jag är barnsligt förtjust i att titta när olja kokar runt rullarna. Det är sååå coolt! Oljan ligger först bank och stilla men så fort vårrullen läggs ner börjar oljan bubbla och fräsa och röra på sig. Det är TV när den är som bäst! Köpte en sås som hette sataysås (jordnötshistoria) för att ha som dipp till vårrullarna. Den var så där i smaken. Lite fadd och söt. Konsistensen var som barnmat ur burk. Förmodar att den blivit bättre ifall jag själv mixat ihop den.
Idag blev det rester tillsammans med stuvade morötter som hade fått smak av ingefära, René Voltaires soja och sambal oelek. Måste rekommendera René Voltaires produkter… sojan och hennes lantbuljong har jag testat. De kostar några kronor extra (beror också på vilken affär man handlar i) – men vilka produkter!! Ska försöka testa mer av hennes sortiment när jag kommer över det. Visst har hon gjort en kokbok också? Tror det jallafall…

Har varit på skördemarknad inne i Kristianstad… Var på vippen att jag stod där själv och sålde… Men ingen annan från gastro hade tid och lust så då hoppade jag också av. Men nästa år ska jag vara mer förberedd och självständig.

För första gången på många år.. alla år… var jag inte på dåligt humör när jag shoppade. Hittat svart kavaj (tack för hjälpen Annika N.), svart manchesterkjol och en topp/blus med svart botten och lite slingor av cerise, lila och blå i. Detta tillsammans med svarta strumpor och skor, ska jag ha på onsdag kväll då jag är bjuden på Skånes Livsmedelsakademis höstmiddag. Klädsel är kavaj... :”Kavaj betyder alltså inte alls att kvinnor ska ha kavaj. Däremot kan en kvinna mycket väl ha en utpräglat festfin kavaj i siden eller liknande om hon vill. Men lika gärna en knäkort eller lite längre klänning eller festkjol och överdel på en nivå bra mycket över vardagens. Långbyxor är helt okej, bara de är festfina, alltså inte tweed eller jeans eller liknande. Däremot är rejälare klänning eller dräkt av ylle eller vardagstyg helt fel för denna klädnivå. Magdalena Ribbing”. Hur tolkas då manchester? Är det ett vanligt vardagstyg? Egentligen vill jag inte veta svaret förrän efter onsdag. Jag tänker nämligen ha kjolen även om den är för vardaglig. I kjolen ser jag ett plagg att trivas i och som är lite ”min stil”, något jag kan använda många gånger. Den är fin också…! Th var inte skeptisk (som han annars brukar vara) när jag visade kläderna. Såå… jag känner mig komfortabel och glad för att jag hittat kläder utan stora problem.

3 kommentarer:

Ehlna sa...

... är det där en frityrgryta?
Så ska jag tänka på dig på onsdag när du håller ditt väl formulerade tacktal som du håller med pondus o stark morfarröst utan darr på stämbanden.

Kstina sa...

Frityrgryta och frityrgryta... man kan väl fritera i de flesta grytor... Just denna kallas för wok och är utmärkt att fritera i.
Det välformulerade tacktalet får högst vara 1 minut långt, vilket tilltalar mig! Har dock inte tänkt lägga mig till med morfarsrösten men utan darr ska jag nog klara...
Ok - är lite nervös...!

Anonym sa...

Jag tänker också på dej -- jättemycket, och är väldigt stolt. Har berättat på jobbet och för mina syskon när vi träffades hos Paul-Ingvars.