söndag, september 06, 2009

Citron- & Ingefärskakor

Denna helgen har delvis ägnats åt Föreningshelg. Till fikan i kapellet bakade jag Honungskakor, som nog hellre skulle ha hetat Citron & Ingefärskakor, eftersom dessa ingredienser gör smaken. Kakorna smakade jag första gången någon gång på -70 eller -80 talet hos min faster i Norrland På nått (outgrundligt) sätt förknippade jag dem med honung, därför fick de namnet honungskakor i min receptbok. (Det var alltså jag själv som gav dem det namnet.)
Jallafall... kakorna är mycket goda och lättbakade. Enda negativa är att degen tar ett dygn att göra... men å andra sidan är en vilande deg inte så arbetssam. Det är planeringen som ska till... bara.

Citron- & Ingefärskakor
Blir ca 100-130 st
6 dl strösocker
1 citron, saft och skal
Blanda ihop socker och citron.
2 dl ljus sirap
250 g smör, smält och avsvalnat
Blanda
2 dl vispgrädde, vispad
Tillsätt grädden
Blanda ihop:
2 msk ingefära, malen
2 msk bikarbonat
1,5 l vetemjöl
Blanda de torra ingredienserna med varandra.
Blanda allt och arbeta ihop till en deg. (Du behöver inte ta upp den på bakbordet utan det räcker att blanda i bunken. Den kan kännas lite lös, men det gör inget.)
Låt degen vila svalt under natten...
Gör kulor av degen. Jag tycker 1 msk per kula blir lagom.
Lägg ut kulorna utan att platta till dom på plåt med bakplåtspapper.
Grädda i 175*C 7-10 min. om du vill ha sega och halvmjuka kakor
Eller i 225*C 5-8 min. om du vill ha hårda och knapriga kakor.
Jag föredrar sega!

Att baka kakor är ockås en kemisk historia - en God kemisk historia!

Inga kommentarer: