måndag, september 07, 2009

Avfrostning

Förra måndagen frostade jag av frysen. Th ville gjort det på söndags kvällen men jag kände att det var bättre ifall jag själv fixade och trixade.
Jag vet inte hur ni tänker angående att frosta av frysar. Jag har jallafall alltid tänkt att frostar av frysen gör man på vintern när det är minusgrader ute. Då kan man packa den frysta maten i papperskassar och ställa på uteplatsen, balkongen el.dyl. Samtidigt som man frostar av rensar man också ut allt gammalt som gått ut i datum... som ligger löst utan förpackning... sånt man vet att man aldrig kommer att tina och äta upp... sånt man fått utan att vilja ha... osv...
Nu var det ju inte direkt vinter i måndags... inte ens minusgrader... Jag gjorde intrång i MG:s frys och parkerade frysvarorna där istället. Men att rensa går ju lika bra på sommaren som vintern. Typ hälften eller knappt hälften slängdes. Bland annat en gammal påse räkor, en halv gammal lax, diverse rester, många vitnande ostkanter, något bröd som mest bestod av iskristaller både i och utanpå påsen... med mera, med mera. Det känns alltid skönt när man rensat bort och snyggat upp. Samma känsla som personerna i "Rent hus" förmodligen känner när städtanterna röjt upp och gnott färdigt.
Men så har ju veckan efter avfrostningen gått nu. Och soptunnan är inte tömd än... Gissa om vi har gott om mikrobiella händelser i den organiska tunnan... Feta vita maskar krälar omkring när man öppnar locket. Och odören ska vi inte prata om... Jag tror grannarna undrar! Numera är jag beväpnad med handskar och såpasprej när jag öppnar locket. Detta sker dock inte så ofta... Och när det sker är det alltid mitt på dan. Har nämligen upptäckt att maskarna är mer aktiva när det är mörkt... och då kan man ju inte ens se ifall man råkar ta på någon larv vid öppnandet... Imorgon kommer sopbilen! Sen ska Th rengöra tunnan - fast det vet han inte om ännu... Sen kan vi börja leva normalt familjeliv igen...

2 kommentarer:

Ehlna sa...

ha ha... för mig är avfrostning bara minnen...med halva golvet som en sjö..o dammsugaren som sprutar isbitar både hit o dit... nä tacka vet jag självavfrostande frys...Tips! sparka på din så kanske Thomas köper en ny åt dig... han slipper iallafall att rengöra soptunnan...isåfall

Kstina sa...

ojoj... avancerat värre...
Att sparka på maskiner går inte hem här...
Jaha... du menar i smyg?
Hmm... så jobbigt är det väl inte att frosta av.. Det blev en liten insjö vid ett tillfälle men annars är timern ett bra redskap. Var 10:de minut är det lagom att byta bytta.. : )