onsdag, mars 05, 2008

Datorspråk och minnesförlust

Det är en djungel att använda word och exell - utan att kunna programmen på riktigt. Alla rapporter vi lämna på högskolan ska vara producerade i rapportform med inledning, syfte, material... osv. Vi fick en snabb genomgång på hur man gör och hur det ska se ut, någon gång den första eller andra veckan i höstas. Hela hösten har jag levt på att andra kan hjälpa mig men det går inte längre. Nu ska vi skriva massor av rapporter och jag kan ju inte sitta som kusinen från landet och vänta på att andra ska behaga hjälpa mig. Nu har vi dessutom haft en genomgång av exell (mycket roligt program.. man kan addera ihop olika celler så att man automatiskt får fram själva summan! Men det visste ni nog redan: ) som inte fungerar likadant som word. Jag ska alltså minnas TVÅ program och försöka använda dom obehindrat... hahaha.... kul!
Och mitt i all denna röra kommer jag att tänka på alla mina datorfreeks till syskon. Peo - varför har du inte lärt mig lite mer statistik, organisation och system? Martin - du är/var väll datoransvarig lärare på din skola? Visst är du en hajjare på exell? Och Markus - kom hit nån gång och var lite pedagogisk! (Ja, ni andra kan också mer än vad jag kan - ska vi ta en lektion på mormor fest på lördag?)

I morse höll jag på att sätta mig i klistret. Min lektion började kl. 10.15. Ganska sent. Gott om tid, tänkte jag. Räknade ut att jag skulle ta bussen kl 9.17, så då behövde Hilma lämnas kl 9.05 (exakt - kollat med pappas klocka!). I godan ro går jag och H mot dagiset. När vi nästan är framme möter vi en granne som just lämnat sin dotter. Hon undrar varför inte H ska med till skogen och havet? (Just där blir jag helstressad) Elende! Hon tipsar oss om att gå runt skolan för att se om bussen är kvar. Det fick vi ju göra, men promenaden/språngmarschen dit var jätte jobbig. H orkar ju inte springa så fort. Och medan jag försökte peppa henne, typ: Jo, bussen är nog kvar, Det här går nog bra, Vi går så snabbt vi kan...... samtidigt virvlar nya strategier fram i huvet på mig: Okej, ska jag ta med henne till skolan? Hinner vi med bussen till stan? Hon kommer att få det ganska tråkigt idag på mina lektioner. Ingenting för henne att göra...
Suck och pust! Men som tur var - Bussen var kvar! Hon var lite ledsen när jag lämnade henne. Och jag kände mig som en dålig mamma som inte ens kan hålla ordning på vad som händer på dagis. (Förra terminen skulle H ha med sig en frukt varje tisdag......... gissa om jag hade ont i magen varje tisdagsförmiddag när jag kom på att hon var utan frukt IGEN! Och jag som ändå tycker det är viktigt med käk...) Hmmm ....

1 kommentar:

Anonym sa...

Där ser man! Men va skoj att hon hittade till din blogg!
Jag tror att du har statistik inlagd på ditt bloggkonto nånstans...borde finnas i alla fall.

Nu ska jag käka frukost...sovit 11 timmar i natt. Sååå skönt!