onsdag, mars 19, 2008

Påskägg

Hilma tycker det är kul med gömda påskägg på påskafton. Jag brukar alltid göra en skattjakt och på sista "platsen" hittar de sitt påskägg. Hilma har dock inte så långt tålamod att leta... När vi gick hem från dagis hade vi denna konversationen:

"Snart ska vi leta ägg, mamma!"
"Ja, det blir ju på lördag"
"Då ska jag leta upp ägget. Men det kan va svårt att hitta"
"Ja,... men det är väll roligt ockås att leta?" (Jag vill ju att det ska va lite klurigt och kul)
"Ja, fast jag tycker det är svårt"
"Jaha..."
"Mamma nu vet jag.... jag ska berätta ett jättebra gömställe för dig! Så kan du gömma där och då vet jag var det är..."

Ja... så kan man ju också tänka! Nu vet ju jag i alla fall hur kul hon tycker det är att leta upp påskägg.

Något helt annat...
.........en väldigt viktig fråga: Vad är det som brinner när man tänt ett stearinljus?
Rätt svar vinner en chokladkaka!

6 kommentarer:

Anonym sa...

När ett ljus brinner så smälter stearinet, sugs upp genom ljusets veke och förångas till gas som brinner.

Kstina sa...

Fler förslag?
Man kan bara vinna chokladen om man vågar tala om vem man är!

Anonym sa...

Jag skulle ju spontant säga att det är stearinet som brinner, men jag inser att det är fel.

Fråga Makkan, han vet säkert.

Kstina sa...

Det är kanske Makkan som är anonym..?

Anonym sa...

Jag tror att det är veken som brinner med hjälp av sterarinet. (På något sätt kändes den anonyma förklaringen lite mer profsig... eller?!)

Kstina sa...

och nu vet jag vem den anonyma är... Han lär vinna chokladen om ingen kan förklara ännu bättre...!