tisdag, mars 11, 2008

Ärtsoppa med negativ lista

Ärtsoppa till middag idag. Igår när jag la ärtorna i blöt såg jag att ganska många av dom var precis som maskätna. Hål och bruna fläckar... Vad kan det vara? Ärtor är ju torrvara och borde ju inte bli angripet var nått litet odjur. Har samlat "ätena" ärtor i ett glas och har tänkt mejla någon av mikrobiologilärarna, de kanske vet vad som smaskat på dom ... och jag hoppas ju på att det har hänt innan de hittade till mitt lilla skafferi. Jag såg inget levande i pakete jallafall!
Ärtsoppan blev god! Fick beröm av Joel. Honom skickade jag till affären för det fanns ingen timjan hemma. Jag kan inte laga ärtoppa utan timjan, precis som att att jag inte kan laga korvstroganoff utan dragon eller chili con carne utan basilika. Man har sina priciper! Och nej, jag berättade inte för familjen att jag hittat konstiga ärtor i paketet. Skulle jag gjort det? Men då hade de kanske inte ätit?! Och jag tror inte att de "friska" ärtorna var smittade... Koktid: 1,45 timmar - allt smått måste ha dött - fast sporer överlever ju länge ioförsig. Å andra sidan kan inte sporer äta gångar.
Ja, ja....

Har behov av att göra en negativ lista. Det sägs ju att kommunikation är bra för att bli av med tankar som gnager. (...detta är väl med kommunikation?? Även om inte så många skiver nån kommentar... Det får ni så gärna!!)
Okej, nu kör jag.

Jag ogillar smutsiga tonårs-strumpor!
Jag ogillar att bli störd när jag ska skriva rapport på datorn!
Jag ogillar när jag pratar för mycket.
Jag ogillar ljudet av Call of duty 4!
Jag ogillar när "någon" inte tar hand om disken i rimlig tid på kvällen (det riktigt kryper i mig när jag vet att jag ska vakna till full diskbänk.......... grrrr!!!).
Jag ogillar att lyssan på långa beättelser om Sagan om ringen.
Jag ogillar när jag lyssar för lite.
Jag ogillar att jag inte kan uppamma intresse när någon berättar om Sagan om ringen.
Jag ogillar när jag hör grabbarna och Th tjata och gnälla på varandra om hur länge den ene eller den andre spelat dator!
Jag ogillar att få negativ kritik.
Jag ogillar när hallen är full av kläder och skor som ligger rakt ner på golvet!
Jag ogillar att behöva ta tillbaka saker jag sagt.
Jag ogillar när jag glömt hänga en maskin våt tvätt och kommer på det 0.30.
Jag ogillar.......... Okej det får räcka!

Får se om det lättar?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag åt också soppa i dag - fisksoppa. Den du har fått recepept på. Förstår din ogillar-lista. Jag kan nog ogilla ungefär samma saker om 15 år (när jag har tonårsstrumpor och någon som berättar om Sagan om ringen). I dag gillar jag dock det mesta.

Kstina sa...

mmm...
Jag har inte provat "din" eller Thereses... fisksoppa ännu. Väntar på ett lägligt tillfälle då typ bara jag och Th ska käka... om 15 år eller nått??

Anonym sa...

Kära klasskompis! Känner att jag nog borde skriva en liten kommentar trots allt. Jag är ju här inne titt som tätt och läser. Ärtsoppa är gott, och jag ska gå och lägga ärtor i blöt nu, jag också. Det är ju faktiskt torsdag imorgon. Hej på dig, ses imorgon!

Anonym sa...

Ja, det är frida som skriver föresten. hehe

Kstina sa...

Tjena Frida! Sååå välkommen till min blogg. Du är kanske en presumtiv bloggare själv??
Jag har ca åtta bloggare som jag läser nästan varje dag...speciellt när jag ska skriva rapporter .... Fast ingen av "mina" går upp mot henne som du snackade om idag..!