lördag, mars 08, 2008

Aktiverat doftsinne

Igår var det vårpremiär för mina joggingrundor. Härligt! Ljust ända till 18.30 (nästan). Det är såå mycket skönare att springa när det är ljust än mörkt. Rundan blev inte så lång, men lång nog för att vara första på vårkanten. 21 min. i min egen ganska lugna takt. Kan tänka mig att det är ca 3 km.
Jo, så var det då doften - förmågan att lukta - att få en bild i skallen bara genom att dra in luft genom näsan. Detta har jag hållt på med den senaste veckan på vinprovningslektonerna. Jag känner mig lite lätt skadad för jag har börjat känna doft lite var stans. Tex konstaterade jag att en granne serverade något med stekt lök till kvällsmat igår och två andra hade förmodligen korv på menyn, tre hus eldar med bränne och någon har till och med börjat gödsla... detta från min joggingrunda. Konstigt att jag inte tänkt på det förut. Men det är väl så det känns att bli "upplyst".... : )
Hela familjen (inte jag ...) är ute i det fantastiska vädret. Joel har hittat en kul grej - kast med stor studsboll mot husvägg, som han håller på med. Alfred och Edvin satte ihop studsmattan - det "vår-hoppas", unioför som "släpp-fångarna-loss"-effekt. Hilma har varit ute med Th sen halv tio och det är bra för att vara henne! (över 2 tim.)
Själv ska jag klämma fram ett syfte och gärna en intressant inledning på rapport om mat och vin i kombination. Kl. 15.00 ska vi vara finklädda och dra mot Vallberga. Mormors 80 års fest. Kul! Innan dess ska en enkel lunch ätas... det får bli frallor med ägg (svaveldoft) och senapssill (nyttiga och goda Omega-3 fettsyror).

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo, det är okej. Är trött och sliten som bara den. Men imorgon åker jag till Åh och det kommer så lägligt. Hade gärna varit med på släktträffen igår, men det gick liksom bara inte. Jag behövde verkligen vilan.
Ha en bra vecka!