tisdag, mars 18, 2008

Tacksam rödkålssömn!

Jag är sååååå trött! Kanske sov jag tre timmar i sträck i natt. Eller nått? Det ät väldigt olika hur och när man somnar. Th somnar mellan de sekunderna som det tar att sätta sig i sängen och att lägga sitt huvud på kudden. (makabert... han lägger hela sin kropp i sängen, inte bara huvet på kudden..) Hur lång tid tar det? Kanske 5 sek. Och jag blir typ klarvaken under samma sekunder. Vi går aldrig och lägger oss samtidigt. Jag är så trött när jag sitter i soffan och småtittar på TV:ns underbara och allmänbildande kvällsprogram.... så då masar jag mig till sängs. Th ligger i soffan och har ett öga på TV:n och ett på den skrivning han håller på att rätta. Ganska pigg (han har ju vilat när han kom hem från jobbet - då när jag gjorde middan...!), han ska bara rätta färdigt.. Så då går jag och lägger mig - ensam. När jag har slappnat av och fösökt att sova i sådär 1 tim, kommer han och försöker smyga sig ner i sängen, tyst så att jag inte ska märka något (det är ju väldigt omtänksamt!), det är just då som jag blir sådär totalt klarvaken! Jag funderar på varför jag inte kan somna innom rimlig tid... rimlig tid tycker jag är från 10 min till 40 min... mer skulle man väl inte behöva vänta?

Idag hade vi öppet hus på högskolan. Jag och min klass hade gjort en liten beskrivning av vad gastronomiprogramet innehåller. Typ utgått från vilka kurser vi gått men även några "fundera-på-detta-övningar". Några av oss gjorde en blomkålssoppa som var grön (färgad med spenat), och så skulle besökarna gissa vilken smak det var.. De fick också smaka på några mikroorganisemer i form av Wanås ädel och ProViva.... Dofta på några kryddor i burkar mm. Jag gjorde en liten "kemi-hörna" med rödkålsavkok vilket fungerar som pH-indikator. Jag hade "säkra kort" som bikarbonat och citronsyra och några andra grejor. Blev jättefina färger. Två av tjejerna kokte ägg - mycket länge, så då blev en fråga varför äggulan blir grön osv osv.... Kul! Men det kom inte så många besökare. Tyvärr! Ca 60 st bara. Så det blev en lång och lite tröttsam dag. Hoppas i alla fall att de som kom dit tycket det var givande.

Sjöng med kören i söndags eftermiddag. Vi har övat in en ny sång som jag tror Josh Groban sjunger... är inte säker....?! Den har i alla fall både fin text och melodi. Några strofer:

"Somedays, we foget to look around us.
Somedays, we can´t see the joy that surounds us.
So caugt up inside ourselves,
we take when we should give.
So for tonigt we pray for
what we know can be,
and on this day we hope for,
what we still can´t see.
It´s up to us to be the change
and even though we all can still do more.
There´s so much to be thankful for.
........"

Jag är nog inte helt tacksam över min icke-sömn.... Kan man vända det till nått positivt?? Tar gärna mot förslag!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns inget tacksamt med för lite sömn, man klarar sig tills dagen är över innan man sover bort ett antal timmar. Jag är i samma cirkel, vill kunna somna redan vid 23.00 men kan inte…det slutar med att jag sover eftermiddag och då var kvällen förstörd.

Anonym sa...

Jag vet en del fromma personer som passar på att be för nära och kära och andra - det blir man kanske sömnig av.

Kstina sa...

Ja det är ju bra att utnyttja tiden... och be är ju en bra grej! Brukar du själv göra så när du inte kan somna - och somnar du då?