onsdag, februari 27, 2008

Vinprovning

Idag har jag upplevt mitt livs första vinprovning. Ska fortsätta på samma tema imorgon. Och på måndag ska vi laga en trerätters och ha provning med mat. Det är kul! Jag har alltid varit lite skeptisk till "vinprovargrejen". Inte riktigt trott på att det är så där jätte skillnad mellan vinerna. Men det jag upplevde idag var precis mottsatt... Utseende, lukt och smak är helt olika. Vin nr 1 tycket jag var väldigt behaglig i doften ända tills jag provade vin nr 2. Då doftade plötsligt vin nr 1 ingenting.. hmm... förstår att vissa kan snurra in på vinområdet. Man blir lite konstig i näsan och på tungan efter en stund. Sååå koncentrerad på att känna doft och smak och att leta efter något som kan beskriva sinnes intrycken i ord. Jätte intressant!!
Jo, förstår att ni har haft svårt att sova av funderingar på diamant och grafit... så många frågor jag fått om det...!! De består av enbart kol båda två men kristallerna binder ihop på olika sätt. Grafit binder på ett lite skicktat sätt medan diamant bygger ihop mera runt. Svårt att förklara faktisk. Det som förundrar mig mest är varför det ena är svart/grått och det andra genomskinligt och kristall-likt. Det är ju liksom kol ändå, samma material. Å andra sidan består vi också till ganska stor del av kolföreningar, och vi är ju varken grå eller genomskinliga.
Det var så roligt att systrar + sväg kom hit igår! Tack!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack själv! Det var verkligen kul att träffas. Och kul/konstigt/ovanligt att göra det en helt vanlig tisdagskväll.
Systrar är bra att ha (Fia, du är inräknad i systrar!)!!!

Anonym sa...

Det var väldigt roligt att komma (och god mat!). Det gör vi om! Kram

Anonym sa...

Det blev ett vitt vin. "Jacobs creek" tror jag att det hette. Det var gott! I alla fall gott att göra spritser av det (spritser=vitt vin och sprite)!

Anonym sa...

Mycket trevligt var det - tack att jag fick va med!! :)