onsdag, mars 12, 2008

Tips från h/r-aggan!

Här kommer en jättegod röra som lämpar sig mycket bra till raggmunkar!

ca 1 1/2 morot, grovriven
1/2 rödlök, mycket finhackad
1 1/2 krm sambal oelek
1 1/2 msk dill hackad (fryst är finemang)
salt
ca 1/2 dl vit smörja - creme fraiche eller turkisk yoghurt eller nått sånt.
Blanda ihop allt och smaka av noga med salt. Ska bli lagom smetigt.
Mmmm... super tillsammans med raggisar! (inte sånna man har på fötterna!)

Idag har jag sagt hejdå till Syfia! Hon åker till Kenya på tisdag... men kommer hem lagom till släktträffen i juni. Känns okej! Hon åt kvällsmat här ikväll (Snabb chili con carne, recept från Buffé. Snabb såtillvida att man inte behövde hacka något eller krydda själv.... ganska befriande om man inte har tid att tänka/känna - egentligen bara vill käka nått gott) och jag underhöll henne med lite sensorisk fakta... (som att .... : )... ni ska slippa läsa.... ) Jallafall,..... rätt vad det är säger hon "Detta är i alla fall intressantare än kemin!!" VA? finns det nått intressantare än kemi??? Hmmm... Jag ska nog försöka bli lite mer lyhörd för min omgivning. Lära mig vad suckar och gäspningar betyder och vad folk (syskon, söner mfl.) känner när de himlar med ögonen. ; )

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill också säga hejdå till henne innan hon åker...hmm...undra hur det ska lösas...

Tycker det är kul att du uppdaterar lite oftare nu än vad du gjorde för ett tag sen! Uppskattas av en bloggvän som mej! :)

Kstina sa...

Här ska uppdateras!!
Men först ska vin och mat grejen bli färdig!

Anonym sa...

Tycker också det är roligt med lite uppdateringar (även jag har blivit lite duktigare på sistone...). Den där raggröran ska jag prova. Har man bacon eller nått sånt till ändå? För det är nämligen det jag brukar ha till raggisar.