lördag, mars 15, 2008

Ålder

Just nu känner jag mig som en gryta full av korvstroganoff….. Skakar jag lite på håret fylls luften av doftpartiklar och man kan känna med stor tydlighet vad jag har gjort idag. Mmmm – eller wooäää… Det är inte kul att går runt och lukta mat men det är ju smälla man får ta… speciellt om man har mitt yrke. Kanske skulle ta och duscha?
Idag har jag jobbat med en äldre tant (70 +). Hon har världens fantastiskaste dialekt. Göingska – Broby mål! Ibland känns som att jag vill skratta utan att hon sagt något roligt… det är HUR hon säger saker som blir så komiskt. ”Jao, å dei va juo bönnårr å vao ennte vaona vi pinnamaod. Dei fick juo gao himm å äda raedi maod”. Över huvud taget är det roligt att höra henne (och andra äldre personer) prata om ”gamla tider”. Hon är i sista generationen som självklart arbetat som hemhjälp/piga/hushållerska.
En dag ska jag som pensionär jobba extra och förgylla matpauserna med mina minnen…. ; ) Man kan undra vad som har ändrats? Vad är helt upp-åt-väggarna borta från tiden då? Ibland tänker jag att ”så här har det alltid varit”. Men så hör jag, rätt vad det är, något av barnen säga ”på din tid mamma? Hur gjorde ni? Fanns det inte….??” Och plötsligt får tiden enorma proportioner och jag kan inte förstå hur en liten fot i stl. 18 (som luktade såå gott för 15 år sen) ett tu tre har växt till sig och behöver stl 43 i gympadojjor (som luktar mindre gott!)… Det är så konstigt…!
….men grattis mamma 60 och mormor 80! Känner ni er också som 28?? Hahaha – då är vi i samma generation nu! De eviga tjugoåttaåringarna!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, du har redan min mail...fast en annan...
Jag funderar på att läsa in omvårdnadsprogrammet. På distans (ända från Malmö...), så att jag kan jobba samtidigt.

Tycker du skriver så roligt och bra!! :)

Anonym sa...

Jag kan sträcka mej så långt att jag känner mej som 35, känns lika dant som 28. Det är bara spegeln som ljuger när man råkar se sej i den.