söndag, mars 23, 2008

En gnutta cykel

Denna helgen har till största delen bestått av att arbeta. Påskkonferans på MG. Blev några timmar - gott med lite lön! Pengar är inget som det finns gott om hos mig just nu.

Alfred och Joel har varti i Ö-a på läger. Inför att de skulle åka dit med buss-tåg-buss gav jag dem lite förmaningar. Typ "Först laddar ni kortet med 200kr och sen säger ni att ni ska till Örkelljunga - inte Kristianstad - billigare... bla...bla...bla"
Då tittar en-och-åttio ner på mig och säger "Vi har gjort det förut mamma!"
Och då kom jag på vem jag börjar likna..... lite lagom kul.... ; (

Jag funderar på att köpa en cykel (utan att veta var pengarna ska komma från...). Min gamla, som Th hittade i Sthlm, har börjat låta som en moped. Om man skakar lite på sig när man cyklar på den, så rasslar det oroväckande av alla mer eller minder lösa delar. Dessutom använder Joel den varje dag till och från skolan. Jag behöver helt enkelt en ny cykel. Ska ju jobba på MG hela sommaren - 20 min med cykel!
Om behovet eller reklamen kom först vet jag inte ... men biltemas cykel-reklamblad kom såå lägligt. Hittade en heeelt vanlig cykel för 999kr (den psykologiska 1 kronan fattades förstås - cykel under 1000-lappen!). Det stod lite fakta om cykeln, bla var den "omväxlad". Jag funderade en hel del på det och kom fram till att den antagligen var två-växlad, men att man växlar med pedalerna... och så går växlarna "om igen" (...den går runt en liten bit... det är en makalös manick....) och därför kallas den för "omväxlad". Ja, en bra förklaring väl?!
Tills språkgeniet Edvin dyker upp och säger att det står oväxlad! OVÄXLAD!! Grrr....! Typiskt vad en liten bokstav kan göra att det hela förändras. Bokstäver är precis som atomer - de har mycket större betydelse än man kan tro!

Tips: hälften kaffe och hälften varm mjölk + en sockerbit och en gnutta fin kakao = jättegott!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gör också ofta det där. Läser liksom inte hela ordet, utan gissar mej till vad det står och så blir det helt fel.
Tur att det finns nån i familjen som läser ordentligt... ;)
Jag vill förresten också ha en cykel...och har samma problem som du. Vart ska pengarna komma ifrån?

Anonym sa...

Jaha, vem är det nu du börja likna? och så är det lagom kul. Vad menar du egentligen med det? Jag bara undrar.

Kstina sa...

Jag anade att du skulle känna dig träffad - men det är faktiskt inte dig jag menar...