lördag, maj 02, 2009

Vin och vin... det är frågan?

"... xxxx går den naturliga vägen till
ett smakrikt matlagningsvin. När
andra blandar kostgjord vinarom i
vanligt vatten, då använder vi riktigt
vin och tar bort alkohol och lite vatten.
Kvar i xxxx Matlagningsvin av
rödvin blir vinets äkta smakämnen
och de nyttiga blablabla...
Koncentrationen av smak blir till och
med ännu högre än i det ursprungliga
vinet."
Köp aldrig matlagningsvin!!!
Och framför allt, använd det inte!
Som en av mina respondenter sa: Det är rena hubbabubba-märket - och i detta fallet är det rena hubbabubba vätskan.
Jag köpte en ungtupp (som fortfarande var levande när den såldes...) på MG:s auktion. Per-A ringde en kväll och undrade om det var några som ville var med på slakt... Alfred ville, men hade något förhinder. Jag uttryckte min önskan om att få den nackad, plockad och urtagen.
I tordsdags var vi hos dom och satt och grillade på den gamla gösselplattan. Så småningom eldades en jättehög med ris också upp. Barnen har som alltid kul när vi är där. Och vi medelålders föräldrar sitter och pratar strunt och annat med varandra.
Jallafall... när vi skulle åka hem (det blev ganska sent) kom vi ihåg tuppen som låg i frysen. Vi fick den i en kasse. Vi körde om stan och plockade upp Joel som hjälp till med "Pannkakskyrkan". Väl hemma hjälptes alla åt med att får in resterna från grillningen. Th ställde sig för att döda myrorna som börjat komma igen - det är vår! (Ingen vår utan myror i Åhus!)
I går sov vi länge! För länge. Th åkte in till stan vid 8 tiden för att ställa iordning inför Judo SM, så huset var helt tyst. Jag gick upp klockan.... Nej, det tänker jag inte berätta... När jag och Hilma ätit "frukost" började jag plocka lite (Plocka är egentligen en heltidssysselsättning - men det förtränger jag och gör det bara då och då.) Huuppps - där hittade jag kassen med sallad och korven som blev över. Snabbt in i kylen och så försöker jag minnas vad som kan hända med korv som legat i rumstemperatur i flera timmar.. korvförgiftning är ju inte att leka med. Nej, vi bliv så illa tvungna att äta korv till lunch. Vääälstekt korv! Fick helt enkelt sända iväg en bön och hoppas på det bästa. (Det var god korv och ingen blev dålig.)
Efter ett tag hittade jag tuppen i en annan kasse i hallen. Ojojoj, ännu värre! Men den var fortfarande kall. Hade liksom legat och tinat upp under natten. Jaha, då visste jag vad jag skulle servera familjen till middag också. Det är nu vinet kommer in i bilden. Min plan var nämligen att göra Tupp i Vin (Det heter något fint på franska. Typ kåckåväng eller nått, men jag kan omöjligt stava till det...) Jag har för ett tag sen införskaffat Drakamöllans kokbok (signerad!!!) och där finns ett recept jag ville prova på denna maträtt.
Vinet ja... Det enda vin jag hade hemma var Faustion I från 1998. Det vill säga ett mycket fint vällagrat vin (11 år!!) och jag var inte helt förtjust över att hälla den flaskan över tuppen. Jag, Hilma och Edvin tog en promenad på 1:a maj, (helgdag - systemet var inte öppet) och så köpte vi två flaskor matlagningsvin. Baksidestexten lät väldigt betryggande. Till och med mer smakrik än vanligt vin... Men där bedrog dom mig fett!! Det mest irriterande är att jag har provat matlagningsvin förut och bestämmt mig för att det inte är värt priset. Det förstör mer än vad det bygger upp, så att säga. Jag tog ca 1/3 Faustion och 2/3 matlagningsvin. Det blev inte bra. Matlagningsvin luktar som druvjuice. Och smakar som druvjuice. Kanske det till och med är druvjuice?? Jag har mina misstankar! Den där fylliga smaken får man aldrig till med den tunna vätskan.
Så då vet ni det! Glöm inte frysta tuppar i hallen när ni inte har vin att tillaga i hemma!
Jo, det var ätbart - men ingen var överförtjust direkt.

Inga kommentarer: