måndag, maj 25, 2009

Läget? / Läget!

Vad menar man med ”Hur är läget?”,”Fint väder idag”, ”Mår du bra?”, ”Hur är det med dig då?”
Är det bara utfyllnadsord eller lägger man ner någon betydelse i dom? Är det underförstått att man inte vill snacka? Att man inte vill veta något... utan bara säga som engelsmännen ”How do you do?” och sen inget...
Jo, detta av att någon frågade typ "Allt lugnt?" (kommer inte ihåg ordagrannt... men andemeningen var så). Min kompis sa Jo, det är bara bra..., medan jag menade på att det är liiite körigt just nu, och inte alls bara bra... Hade personen inte tänkt sig något någorlunda ärligt svar eller var det bara som att säga Hej...??

Hur resonerar ni? Jag och kompisen var inte riktigt överens. Frågar jag någon Hur mår du? förväntar jag mig kanske att hon/han ska säga något i typ med jo, de är väl okej, eller något annat liiite sanningsenligt... Den som alltid svara Jo, tack bara bra! den tror jag inte på så länge... (Men jag måste göra en lite parantes om att det är beroende på hur mycket man känner personen ifråga hur sanningsenlig man är förståss...) Kan det vara så att man uppfattas som en gnällare om man inte svarar anonymt-Gódag Yxskaft tillbaka?

Jag väntar, som Peo, på att bli avslöjad. När märker de att jag inget kan? Och om allt går igenom – borde jag för rättvisans skull tala om att jag inte är så kompetent som jag vill påskina? Hmm…svåra beslut, det har ju liksom med min framtid att göra… Och kanske just därför skulle jag vara ärlig.. haha..

Jo, jag är nog lite negativ och trött på detta nu... gnällig kanske?

Inga kommentarer: