onsdag, april 01, 2009

Earth Hour och fåglar x 2

Igår, när jag och Hilma gick en kvällsrunda, hörde vi koltrasten för första gången i år. Jag blir varm och sorgsen av dess sång. Den liksom pratar fram sin sång på ett sentimentalt men samtidigt förståndigt sätt. Jag njuter verkligen av att lyssan till tonerna. Om jag hade varit skådespelerska och haft en roll där djup melankoli skulle gestaltats, så hade jag vunnit på att lyssna till koltrasten innan föreställningen började. Tänk att några toner kan ge så specifika känslor.

Något som också ger känslor (fast inte melankoli..) är Pixars kortfilmer. Har ni sett dom? Th kom hem med en DVD där alla (många iallafall) var samlade. En av kortfilmerna har jag säkert sett så där en 40-50 gånger. Den heter "Till fåglarna". Den är helt superbra!!! Fåglarnas mimik säger allt som behöver sägas. Man kan nog dra flera slutsatser, om man vill, av den... typ illustration över rasism eller att alla vill vara vanliga eller varför inte skrattar bäst som skrattar sist... Sensmoralen är hög! Jag kan bara säga: SE DEN!

Så var det då det här med Earth Hour... Var ni med och släckte ner? De var vi - två gånger till och med! Den 21 mars berättade Alfred att i kväll mellan 20.30 och 21.30 skulle vi släcka ner och försöka ha så lite el igång som möjligt. Jovisst! Vi var med på det allihop. Th läste högt i skenet från några stearinljus. Dagen efter frågade han några kompisar om de också hade haft "Earth hour"... och då fick vi reda på att det var den 28:de mars som resten av världen skulle släcka ner. Så... vi tränade... en vecka för tidigt... Repetition är ju all kunskaps moder! Känner ni er i behov av råd inför kommande nersläckningar kan ni höra av er till oss! Vi kan! Gjort det två gånger!!
Men nu känner jag mig på väg att bli nedsläckt... sova... förhoppningsvis!

Inga kommentarer: