tisdag, april 28, 2009

Utröna vilja och vana

Nu känns det som att B-uppsatsen är på riktigt. Inte ett ord är skrivet förutom överskriftsformalian. I två dagar har jag stått i butiker och intervjuat människor om vad de har för ostvanor. Mycket intressant och ganksa jobbigt också. Imorgon ska jag till Växjö och göra samma sak. Jag har en hel bibba med papper som ska matas in i datorn och jag har upptäckt att det tar en hel del tid. Jag är ju inte direkt Makkan, därför skriver jag i en helt annan takt dvs 6/8 takt - haha! Nej, men... ärligt talat krävs det en hel del noggrannhet. Resultatet ska jag försöka spegla verkligheten. I kväll (eller när han har tid) ska jag har konferans med bror Martin. Han är både lärare och haj på Excel - och det bådar ju gott för mig!

Vill ni veta vad jag frågar kunderna? Jo, t.ex. Vilken ost köper du oftast? Varför köper du den? Är det viktigt för dig var osten är tillverkad? Och så visar jag en bild på Svenskt Sigill och frågar: Har du sett denna symbolen någon gång? Vet du vad den betyder? Sen visar jag en bild på en speciell (speciellt god!) ost och frågar ifall de köpt/smakat den och vad de tyckte... Ja, några frågor till för att få flyt i det hela och för att få mer kött på benen (ostmassa i vasslen)...
Det är kul att stå öga mot öga med en massa okända människor och få deras uppmärksamhet. Riktigt intressant att få låta folk prata. Skulle vara roligt att ha intervjugrejen som sitt yrke.

3 kommentarer:

Becka sa...

Ja, man kanske skulle prova att flytta dit. Men förmodligen måste man va född där och kanske är t om så att man måste heta Egoina....

Kstina sa...

Hmmm, ja man vet aldrig..

J O S E F I N ^^ sa...

sv; Betyder det att du vill vara med i tävlingen? ^^