tisdag, april 14, 2009

Fjärilsmod

Idag har det kännts som måndag men varit tisdag - alltså kommer denna vecka gå liiite snabbare än andra veckor.
På promenaden med Hilma ikväll gissade vi djur. Hon var grym! Det går till så att man ger ledtrådar så får man sen gissa. Hör på denna: "Den kan flyga" Jag: En fågel. "Nej, det är en insekt" Jag tänker: Hmm.. vilken insekt kan inte flyga?? Alla väll?? Just det, jag kan utesluta myror... "När den är bäbis så är den en ful liten larv" Jag tänker: aha, en fjäril. Jag frågar: vilken färg har den? Hon: Helt olika, men vi kan säga gul. Och då knäcker jag gåtan: Citronfjäril!
Jag tänkte vara lite klurig med ett annat djur. Jag: Det är ett djur med fyra magar. Hon: fyra magar... (så tittar hon pillemariskt på mig).. då är det en ko! Jaha, så lätt var det!

Dagens dikt:

Mod

Att visa
sin svaghet
fordrar
stor styrka

Att erkänna
sin feghet
kräver
stort
mod

Av Erik Sjödin

Tänk ändå vad modigt av mig att erkänna att jag är rädd för fjärilar - eller hur??

Inga kommentarer: