torsdag, april 02, 2009

Tro det man vet/Veta det man tror

Jag var på ett seminarium idag som handlade om tro och vetande. Biskopen och tre andra hade korta anföranden och efteråt kunde vem som ville ställa frågor eller göra påståenden. Jag är inne i en period då jag funderar mycket över vad man faktiskt kan veta eller vad som bara går att tro på. Har kännt mig lite ensam om mina funderingar. Men efter dagens seminarium inser jag att många med mig (och innan mig...) har haft liknande tankar. Jag kan nog våga fortsätta tänka...
Dagens dikt har Erik Blomberg skrivit... Den ger lite perspektiv och mod inför det man inte vet.

Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där.
Vi se ju inga stjärnor,
där intet mörker är.

I ljusa irisringen
du bär en mörk pupill,
ty mörkret är allt, som ljuset
med bävan längtar till.

Var itne rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där,
var inte rädd för mörkret,
som ljusets hjärta bär.

2 kommentarer:

Sofia på Me and my home sa...

Jag är sugenpåatt baka knäckebröd! Har du något bra recepttips?

Kstina sa...

Hmm.. har bara gjort knäckebröd två gånger, men jag har ätit ett jättegott nu i julas. Det receptet ska jag ha någonstans... Är det akut? Annars kan jag ta med det på måndag.