söndag, mars 01, 2009

13 000 gånger....

I natt har jag lagat jättemycket mat. Jag minns inte vad det var för rätter men jag tror det var i missonsgårdens kök jag stod och svettades. Det är så lurigt med drömmar - de kan verkligen förvirra och kännas så äkta när man är mitt uppe i dom... Faktum är att jag har lagat en hel del mat i helgen. Först var det festkväll på Mg i fredags och igår var det sommarens nya konfagäng.

Senaste veckan har jag funderat mycket över vad ljus och färg är för något. Jag håller på att läsa När kemin stämmer, och i den beskrivs olika fenomen och reaktioner. Mycket, mycket intressant! Har aldrig vågat mig på att försöka förstå färger förut. Färg är ju så normalt att det är svårt att tänka på vad det egentligen är.
Som jag har försått det nu är färg typ vitt ljus som träffar en yta, vilken reflekterar den färg som ytan inte kan absorbera... hmm... den färgen reflekteras som inte absorberas i komplementfärgtvillingsskapet (snyggt och nytt ord!). Så... kan den röda färgen absorberas av ytan så reflekteras grön...och då tror vi att ytan är grön. Visst är det häftigt! Gräset är kanske egentligen rött....??? Vem vet?

För övrigt har jag räknat ut att jag tvättar ca 10 maskiner tvätt i veckan. Det ger ca 520 maskiner om året. Jag använder 0,75 dl Ariel till varje tvätt och det blir 39 liter tvättmedel om året. Ojojoj... har inte tänkt på att jag bär hem så många liter varje år. Hur många plagg är det då per tvätt?? Nepss det har jag inte räknat på ännu... Men det känns som att det kan vara 20-30 st om jag kollar hur min torkställning ser ut... (underkläder är väl det tredubbla... ). Så låt oss säga att jag tvättar 25 normalstora plagg per tvätt ... det blir 13 000 plagg per år ... 13000 gånger jag böjer mig ner till tvättkorgen, 13000 gånger jag rister ut skrynklor, 13000 gånger jag hänger upp på sträcket och 13000 gånger jag vänder ut och in på ett plagg och viker ihop det.... (och då har jag inte plussat på för alla miljoner strumpor och kallingar...)

Jag ångrar att jag räknade ut det!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, 10 maskiner tvätt!! Det är ju jättemycket! Vi tvättar typ max 2 maskiner/vecka.

Sofia sa...

du e så grymt rolig!!!!
här finns de en Marta...

Kstina sa...

Marta har inte funderat på att flytta?

Anonym sa...

Sträck på dig Kristina! Du gör ett storverk tillsammans med alla andra husmödrar som sliter med tvätt och allt annat som hör till
jobbet i en familj. Och dessutom studerar du.... Färgade hälsn fr GG

Anonym sa...

Jag tvättar nästan bara var annan vecka numera, så ha tålamod, tvättberget minskar så småningom.Kram m