tisdag, mars 24, 2009

Det mesta är dubbelt

Dubbel kontra enkel.... Syfia påpekade att det inte bara är mammor som är dubbla (angående förra inläggets "Dagens dikt"). Hon har så rätt så!
Ordet enkel kan tydas till att vara en - d.v.s. icke dubbel. Man kan också mena enkel som i icke komplicerad eller kan det betyda anspråkslös, oviktig och odelbar.
Dubbel kan å andra sidan bara betyda tvåfaldig (enligt synonymer i words...) och i det ligger ju något enkelt. (Men nu känns det lite dubbelt... : ) Man kan vara dubbel i mening att man känner sig kluven till något/någon. Synen kan också vara dubbel - och det betyder att man ser 100% mer än vad andra gör... eller att man lätt får ont i huvudet. Och så kan man bete sig dubbelt; säga en sak med munnen och en sak med kroppen vilket kallas för dubbla budskap.
Ifall man tänker efter är det mycket få saker i livet som är enkla. Inte ens att räkna är enkelt och okomplicerat. Det tar ju inte många år i grunskolan innan man känner sig ute på hal is ... när 1+1 inte längre är 2 utan 1.99. Då känner man sig rätt så kluven. Man längtar tillbaka till barndomen då allt var antingen svart eller vitt och gråskalorna inte ens var uppfunna. Men nu är det tvärt om - det vita och svarta är uppsuget av det evigt grå.

För att konkretisera det enkla som blev det dubbla ... eller det tiodubbla...: Jag har VFU (en sorts praktik) på ett ganska stort företag nu och i 8 veckor frammåt. Ni vet, man tror att man kan något och inser att ens kunskap är typ en promille av det man behöver kunna.. Jag går nu från avdelning (process) till avdelning för att sätta mig in i alla möjliga saker. Vilken tur att personalen snällt svarar på mina frågor. De är verkligen tillmötesgående.
Idag fick jag sätta mig in i "mjölkbehandlingen", d.v.s. seperationstankar, pastöriserings rör och baktofuger. Hur coolt som helst. Och vad fattar jag? Nja... Hundra meter med rör i olika formationer, tryckmätare i form av glasrör med metallkoner i som ser ut att sväva i vätska, kanyler för provtagning som sticks genom ett speciellt membran som automatiskt stänger sig när kanylen dras ut igen (och då kan trycket från mjölken vara mer än 40 000 kg). Allt (eller nästan allt) sköts genom att någon håller koll på ett dataprogram och gör vissa val med hjälp av "obetydliga" knapptryckningar. Så obetydligt är det förståss inte att välja - och det märks ju ifall man inte väljer... Men så där på ytan kan det kännas futtigt att göra ett klick på datorn - när man ska tömma den stora 49 800 liters tanken. Det dubbla! Enkelt men komplicerat!

Dagens dikt handlar om livet. På sista tiden har jag funderat en del över vad det är... mest på det biologiska planet. Men så har jag virrat runt i mina tankar och funderar nu på om man kan dela upp livet i t.ex. psykologiskt liv och biologiskt (fyskiskt) liv eller ifall de är sammanflätade med varandra... vem vet??

Ungdom

I sommarnattens mjuka dagerspel
gick du och jag och talade om livet.
Vi visste att vi båda hade fel:
så blev vårt tal alltmer överdrivet.
Du påstod att det bara var en villa,
och jag gick ed på att det inte fanns.
Och sedan blev vi tysta och stod stilla
och såg rakt in i junimånens glans.
Sen talade vi visst om något annat -
om månen vill jag minnas att det var -
och daggen föll och vinden hade stannat
och rymden var förväntansfull och klar.
Vi vandrade i månskensflodens svall
så sakta som två människor kan vandra,
och tillstod lite skamset för varandra,
att livet kanske fanns i alla fall -

av Anna Greta Wide

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst är det bra med Gille- kagor... jag log när jag läste om din fredags morgon. Tänk vilka ideer det finns i vår skolvärld.. sälja kakor på en fmrast... Gunnel