onsdag, mars 04, 2009

Gör en surdeg!!

Jag har en glasburk i kylen med surdeg. Fast den kallas för surdeg så gör den mig glad : )... Det är fantastiskt att se hur den förändras dag för dag. Varje helg slänger (eller använder) jag bort största delen av surdegen och matar på med nytt mjöl och vatten. Först ser degen helt slät ut men efter bara några timmar ser man de första luftbubblorna komma. Dagen efter är hela surdegen full av bubblor - den lever!! Hur häftigt som helst!
Nu tycker jag att ni ska prova på denna fantastiska grej. Inte bara för att se den mikorbiologiska processen utan även för att det blir så gott bröd av surdegen. (För er som inte vet så är surdeg en typ av jäsmedel.) Surdeg är också bra eftersom den sänker den s.k. GI effekten. (Det gör typ alla syrade produkter.)

SURDEG
Steg 1
Dag 1
200g (drygt 3 dl) grovt rågmjöl
100g (typ 1, utan skal) rivet äpple
2 dl vatten 45*C
Blanda ihop allt i en ganska stor bunke och låt stå i rumstemperatur. (Den opimala temperaturen är egentligen 29*C, men det har man sälla i ett bostadshus. Jag brukar sätta bunken upp på kylen - det går lika fint... men det kan ta lite mer tid innan den är klar.) Lägg på något sorts lock så inget annat dimper ner i bunken. Konsistensen är som en mycket lös deg.
Dag 2
Rör runt i degen-smeten. Lägg på lock och låt stå ett dygn till.
Dag 3
Rör runt i degen-smeten. Lägg på lock och låt stå ett dygn till.
Dag 4
Nu ska du kolla om surdegen är färdig. Lukten ska var syrlig (inte jättegod doft!). Det ska synas att det bildas bubblor i degen. Om du känner dig tveksam så gör så här:
Rör runt i degen-smeten. Lägg på lock och låt stå ett dygn till.

Dag 4 eller 5
Steg 2
Nu ska du öka mängden surdeg för att kunna baka på det mesta men det ska ändå finnas kvar för att spara till nästa vecka.
Tillsätt:
200g (drygt 3 dl) grovt rågmjöl
2 dl vatten 45*C
Rör runt i degen-smeten. Lägg på lock och låt stå ett dygn till. Konsistensen ska vara som en tjock filmjölk.

Några frågor som kan uppstå:
1. Är det viktigt att man tar absolut rätt vikt av råvarorna?
Nej - det går bra att höfta.
2. Om jag inte har någon termometer, hur vet jag när vattnet är 45*C?
Jo, känn efter med ett finger. Vattnet ska vara varmare än fingervärmen (37*C) och ska nästan kännas för varmt.
3. Om surdegen börjar lukta fruktansvärt äkligt och röda strimmor syns i bunken, vad har hänt då?
Då är det andra mikroorganismer på gång. Släng och börja om! Tänk på handhygien och materialhygien. Prova att göra den nya degen i en glasburk eller metallbytta istället för plastbunken du använde förut.

Recept på ett gott surdegsbröd kommer om ca 5 dagar!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är faktiskt sugen på att prova surdeg. Har precis läst om en annan som provar på leilabakar.blogg.se. Hmm, kanske snart dags att vidga sina vyer?!

Kstina sa...

Absolut dags!!

Anonym sa...

Hej!
Kul att du också gör surdegsbröd. Jag har precis upptäckt det, mina första bröd ska snart in i ugnen:) Har du kollat på denna sidan? Många bra recept där. http://paindemartin.blogspot.com

/Paul