tisdag, mars 17, 2009

Te

På morgonen har jag ganska strikta och monotona matvanor. Jag vill helst inte ha någon variation överhuvudtaget...
En tallrik med ca 0,75 dl skånemejeriers vaniljyoghurt blandat med ca 1,25 dl skånemejeriers milda naturella lättyoghurt. Ovanpå detta strör jag K-special, ICA:s specialflingor eller hemmagjord mysli. Flingorna ska läggas på i två omgångar och de får absolut inte bli sunkiga. (Det har hänt att jag fått slänga en portion för att något kommit ivägen... och flingorna har sunkat till sig... det är ju som att äta kall sur gröt...) Till frukosten behöver jag något att läsa. Nu för tiden är det oftas studielitteratur (i sista rycket.... inför dagens föreläsningar) eller en andaktsbok. Efter yoghurten tar jag en mugg te med ytterst lite mjölk i. Teet dricker jag oftast på stående fot - när jag plockar fram kläder till Hilma eller brygger kaffe och plockar ihop dagen matsäck... eller letar efter strumpor... Det blir en slurk nu och en slurk då... Sista slatten blir oftast kvar till i muggen...
På tal om te...
Mitt favoritte (just nu) är Earl Grey Russian. Blå påse med lös-te i. När jag öppnar en ny påse häller jag ner tebladen i en metallburk. Varje gång jag öppnar burken sen så skakar jag runt bladen lite och sticker ner näsan i burken.... Vilken doft!! Jag får en citronkick (citron måste innehålla energi...!) och känner mig genast mycket piggare. Och så skakar jag runt bladen några gånger till och doftar igen och igen och igen... Första gången jag luktar är alltid bäst... sen kommer den där adaptationen...oturligt nog. Flera gånger har det hänt att jag tagit fram "tetången", plockat ner teburken - doftat på teet ett tag... stängt locket och ställt tillbaka burken på sin plats. Då känns det som att jag glömt något...
Såå en uppmaning: Börja använd ditt doftsinne mer! Det är mycket få saker som inte har någon doft alls... Till och med datorn doftar lite... ehhh... varm-maskin... eller nått...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du vet väl om att det finaste teet är i tepåsar?! Russian finns ju även som tepåsar! Mitt favoritte just nu är Vaniljte. Mmumma! Nu är snart min mûsli klar!

Kstina sa...

Det finasete teet är det man gillar mest!... Precis som vin...

Anonym sa...

Känner igen det där med att flingorna inte får bli sunkiga. Äter dock aldrig flingor längre men jag minns att när jag var ung och vacker så gillade jag inte att flingorna blev "platta" - jo, de va så vi sa i familjen Gustafsson. Äckligt med platta flingor...

Anonym sa...

Ah, min favorit är russian earl grey men även persian earl grey är gott. Akta dig så du inte blir en missbrukare av te!