fredag, december 19, 2008

Rökta bankdagar

Idag har jag kört skinkan i ugnen - lättrökt - och jag antar att den var rimmad också. Igår, när jag just köpt skinkan, öppnade Thomas och karvade till sig en bit. Han läste förmodligen bara ordet "rökt" och tänkte: "Jaha... rökt! Va gott!" Och så tog han sig en bit av den inte-så-tillagade skinkan. Han har inte börjat spy ännu så den var nog clean. Det är väl typ som att äta rå bacon. Det försökte för övrigt en demostratonstant få mig med flera kunder att göra - prova äta rå bacon (... jag säger inte vilken affär det var... men den ligger ganska nära oss... haha). Hon hade också det som argument att den var rökt.... Ja, ibland så är det ju bra att ha lite extra kunskap bakom pannbenet.
Edvin har gjort snickers idag. Det är sååå gott! Men för att kunna sätta igång var han tvungen att sticka till Hanöhallen och handla diverse ingredienser. Han ville sätt igång direkt med bakningen när han kom hem (blöt och kall efter att ha cyklat i ett fint duggregn). När han insåg att det inte var rent och snyggt på diskbänken, utbrast han: "Man sticker iväg till Hanöhallen och så möts man av att vara tvungen att göra rent för att kunna börja" Haha! Välkommen till the women´s world Edvin!
Det är mycket som handlar om julklappar här hemma nu. Det är smussel här och hemligheter där... Joel är i behov av mer pengar. 19:de idag och studiebidrag imorgon... Vi sätter över till J&A den 20 varje månad. Men han behövde pengar NU - och att sätta över pengar till en annan bank tar lite tid. Jag sa: "Det tar en bankdag innan pengarna är på ditt konto" Då undrar han: "Hur lång är en bankdag??" Kul! Jo, bankdagar är 10 timmar långa och vårddagar är 28 timmar men värst är det med försäkringskassedagar de är 42 timmar.... Hahaha... Jag tar liksom för givet att de vet en massa som jag kanske inte har förklarat. Inte lätt att vara 16 år och nästan vuxen.

Kul citat:
"De flesta gillar inte frågor - de gillar svar. Och om de inte får enkla svar med en gång så blir de genast lite frånvarande. Snart förlorar de sig i dagdrömmar om dansande plättar, sjungande palsernackor och om att bada i varm vaniljsås."
Greive, Bradley Trevor (2002). Meningen med livet. Förmodligen Stockholm: Albert Bonniers Förlag

Inga kommentarer: