fredag, december 12, 2008

Lucia...

Vissa traditioner är inte nyttiga. Ta t.ex. Lucia.
Uppe innan solen (!!... okej det är vi alltid så här års... men ändå...). Klä barnet med lucia linne (och overall under...). Gå till dagis i regn och snöslask. Lämna barnet (med andan i halsen... för vem är sist.... jo jag och en annan gastronom... ) Ta paraplyt och leta upp de andra föräldrarna (som står som en mur med ryggarna mot mig... och jag som är så lång....). Försöka hitta en glipa (för att överhuvudtaget se någonting). Hittade ett bord en bit bort och ställde mig på det (det var super halt!). Sen kommer 100 små barn som leds med fast hand av sina fröknar. Den traditionella kanon, blir helt ofrivilligt till ganska fort. (De sjunger i stämmor också - så där 39 stycken!) Jag har en glipa så att jag ser några få meter av barn... och just där ställer sig Hilma! Vilken tur!! (Men kameran ligger hemma - den tåler ändå inte vatten...har jag sagt att det regnar?) De sjunger ganska vackert trots den tidiga timman (ingen uppsjungning!). Vi applåderar mellan varje sång. (Det låter inte som applåder - mer som klopp, klopp, klopp,... av blöta vantar kanske?) Sen är det färdigt och alla ska gå in till sin avdelning och fika. Vi får dra av lucialinnet och hänga upp det på tork. De nedersta 2 decimetrarna är dyvåta och ganska smutsiga. På affischen, som handlar om luciamorgnonen, läser jag "vi bjuder på lussebullar, pepparkakor och saft till barnen. Tag med egen dryck." Ha! Inget kaffe... Jaa... vad ska man säga?

En annan luciamorgon som jag minns ganska tydligt var när vi bodde på Strandhem. Jag, Martin och Sofia hade bestämt oss för att lussa för mamma och pappa. Vi kan inte ha varit så gamla. Typ 8, 6 och 4 år eller nått.... Vi bredde smörgåsar med leverpastej på som vi plastade in och hade i kylen. Sen var det bara att vänta. Vi hade ingen väckarklocka så vi tänkte hålla oss vakna hela natten. När vi väntat länge nog... ända till kl.3 eller 4... lussade vi för m&p. Konstigt nog var de inte hungriga. (Möstist!!) De ställde tillbaka smörgåsarna i kylen igen... Men mamma log iallafall mot oss... med sådär jättetrötta ögon.

Edvin lussar också idag. Tydligen är det alltid 5-6:orna som gör det på Villaskolan. Förra året var det "obligatoriskt". Men i år var det frivilligt... alla som ville fick vara med... bara man var en 5-6:a... När han satt och åt frukost idag (helt apatisk...) ställde han frågan till sig själv "Varför lovade jag att vara med i Luciatåget i år?... det var ju ändå frivillligt...." Sen svarade han sig själv också... "Men det klart... har man en julgransdräkt... så får man ju ställa upp..."

Men imorgon ska vi se Sveriges lucia på TV. Hon kommer från Örkelljunga...!! Yes!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Som vanligt så sitter jag här och fnissar när jag läser ditt inlägg!
Du skriver så härligt!!

Allt bra i övrigt?
Kram!

Anonym sa...

HAHAHA!!!! Vem har fått för sig att göra en julgransdräkt? Har faktiskt aldrig sett en sånn i ett luciatåg.

Kstina sa...

...eeehhhh jag har gjort den!
Edvin sa att han och två av hans kompisar SKULLE vara gran, paket och..gris... eller nått... Han glömde säga att det inte var förankrat hos fröken och de andra föräldrarna. Han var gran - och de andra var stjärngossar...
Jag har ialla fall en sak jag kan skiva i mitt CV - Kan sy grandräkter!

Anonym sa...

Hej
Kul att du har sytt en grandräkt. Jag hörde om en gran i ett lucia tåg i åk 5 M-ryd idag. Själv har våra tvåor på Haga varit lucia idag men där var inte granar, men väl möss.