måndag, december 08, 2008

Findus gröna djupfrysta .... !

De senaste dygnen har mitt huvud varit fullt av vegetariska rätter och deras utvecklign i vår produktutvecklingskurs.
Majrova...34,78g... blandsvamp... svartpeppar...0,002g... förväll... rödbetor... bildanalys... rotselleri..45,98 g.. motivera.... insipirera.. potatis...kidneybönor...44,10 g.. gillandetest... lunch till gillandetestare... dill... aubergine... osomos... salt ... 2 rejäla matskedar... tomatkross...
Ja, ni fattar! Det är inte lätt att hålla isär vardagen från plugget när det finns för få timmar på dygnet. Vi ska ha den skiftliga delen färdig på onsdag kl 10.00. Ojojoj... kvällen blir sen i morgon också känner jag på mig!
I alla fall... Idag har jag suttit och skrivit in våra recept och måltider i ett program som kallas MOR (Martin Olsson Restaurang...nånting). I det programmet matar man in alla ingredienser i gram och väljer vilket märke och kvantitet man vill köpa varorna i. Ut kommer en råvarukostnads lista + näringsvärdet på rätten och om man vill får man en kalkyl där täckningsbidraget står dels i % och dels i kronor. Jättefiffigt! Jag har alltså matat in nio nya vegetariska recept idag och byggt tre måltider av dessa.... För varje ingrediens man vill ha i sitt recept, så gör man en sökning på ordet. T.ex. aubergine. Vipps har man en lista med aubergin inlagd, aubergin färsk, aubergin i bitar o.s.v. Ibland blir det problem eftersom datorn/programmet inte tänker likadant som jag. Därför hade jag t.ex. svårt med att hitta kikärtor. Då ville de att jag skulle börja söka på bönor och på så sätt leta mig fram till den sort jag ville ha.
Riktigt stort problem blev det när jag sökte på ätror. Programet ville inte alls. Och då är ändå ärtor en väldigt vanlig ingrediens. Jag försökte söka på gröna ärtor, ärtor i grönsaksblandning, ärtor frysta, ärtor djupfysta.. och hela tiden var och förblev det tommt i rutan.
Okej, problem är till för att lösas - och man kan manuellt lägga in nya varor ifall man har namn, viktenhet, märke och pris per kg. Jag gick helt enkelt till frysen och hämtade en påse med Findus ärtor djupfrysta, 2,5 kg. Under tiden snackade jag med en lärare och frågade om han kunde ta fram priset på ärtorna. Mmm.. det kunde han göra direkt. Jättebra! Jag hann beklaga mig för en lärare (norrlänning) till som också tyckte det var konstigt att MOR inte hade ärtor i sitt sortiment. Jag förde noga in all fakta på mitt nya varublad. Precis innan jag skulle gå tillbaka med ärtorna till frysen så kollade jag en extra gång att jag tagit med all fakta och att jag stavat allting rätt. Och då förstod jag var skon klämde...
Aarrrtor stavas ÄRTER! Vem kunde anat det???
Norrlänningen fick sig ett gott skratt och mumlade någonting om "ganska mycket danska kvar"...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahaha, så nu fick man höra hela hsitorien. Jag tycker det är lite läskigt hur man kan bli påverkad av någonting. Jag hörde dig nämna findus frysta ärtor och jag gick efteråt och handlade frysta ärtor till middagen.

Anonym sa...

Hahahaha!!
Jag fick mej ett gott skratt...Sixten tittade konstigt på mej när jag skrattade högt... :p