tisdag, november 18, 2008

Äldst och längst

Det regnar och är mörkt idag... som gjort för att stå inne i ett kök och provlaga nya rätter! Det har jag gjort. Håller på att få fram en riktigt bra aubergingryta med kidneybönor i. En (av tre) blev ganska bra. Jag gillade smaken men den kanske blev något för mosig. Färgen var också helt okej. Om ni inte visste det så håller jag på med en kurs i produktutveckling. Min grupp har (tagit oss vatten över huvudet... ehh) bestämt oss för att utveckla kylda vegetariska fördigrätter. Det är väldigt kul att gå in i den vegetariska världen utan några som helst förkunskaper.

Hemma är det lugnt. Grabbarna har lånat hem sista årgången av "Vänner"... så skratt efter skratt väller fram i vardagsrummet. Den är ganska gullig - men det konstiga är att skådespelarna inte ser äldre och äldre ut eller beter sig mognare. (Fast man kan nog ana ett visst åldrande hos vissa av dom - ha! Inte ens skådespelare klarar av att se ut som 21 hela livet. Det finns rättvisa! : )

På tal om att bli äldre... Hilma och jag hade en dialog om "att vara äldst" och "att vara längst". Hon blandade ihop begreppen friskt! En av dagiskopisarna fyller år i augusti... så hon har ju redan fyllt år. Själv fyller inte Hilma förren i februari och då uppfattar hon att kompisen är äldre. (De är födda samma år.) Hmm... pannan i djupa veck. Så pratade vi om vår familj. Först fyller Hilma, sen fyller alla grabbarna och jag på sommaren och till sist Th i oktober. (Yngst fyller först och sen i tur och ordning baklänges, så äldst fyller sist på året - hmm.. hur lyckade vi med det?) Då kom hon på den geniala idén att hon var äldre än Alfred (16 år) eftersom hon fyllde före honom. Okej det var ju inte helt rätt. Nä, efter en stund förstod hon det eftersom han är så lång... Då försökte jag förklara att ålder inte har med längd att göra. Jag, t.ex. förblir ju 159 cm, även om jag är näst äldst här hemma - och Alfred är längre än Joel fast de är lika gamla. En hel del funderande blev det. Till sist kom hon på att man inte kan vara längst om man är 2 år och jämför sig med en som är 5 år. (Hon och Lova) Nej, det hade hon rätt i. Jag satt avspänd på stolen och lutade mig bakåt en aning och tänkte att "Nu har hon nog förstått det här - vad som är skillnad på äldst och längst". Så reser hon sig upp PÅ stolen och tittar ner på mig och säger "Mamma, nu är jag äldre än dig!" Mmmm... så kan det gå! Det tar kanske ett tag innan skillnaderna uppfattas på ett rätt sätt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, gulligt!