söndag, november 23, 2008

"Det var det värsta..."

Jag har en ganska utvecklad inre dialog. Jag gör långa resonemang innuti skallen. Många gånger gör jag dialoger med andra också. (Ganska praktiskt - man kan då spola tillbaka och redigera dialogen om den blev dålig.) Jag kan känna igen ord och uttryck som gärna poppar upp i mina dialoger. Det är ofta uttryck som jag inte använder med ljud (högt). T.ex. kommer ord som "kanon", "skit på dig" (bra att jag inte använder det högt!) och "det var det värsta jag sett/hört", ofta, ofta upp i hjärnans dialogruta.
Uttrycket som jag fastnat för idag är "det var det värsta". Flera gånger idag har det redan susat fram och tillbaka i mitt inre. När jag tänker efter så är det ju inte "det värsta". Det värsta kan väl bara vara en sak? Eller? Många saker kan vara jobbiga/otrevliga, men bara en ska kan vara värst...?!
1. Det första i morse som gjorde att jag tänkte "det var det värsta jag sett", var när jag gick in i köket och såg vilken fruktansvärd röra det var på bordet, diskbänken, golvet och på arbetsbänkarna... (Tur för Th att han inte var hemma!) I vanliga fall har jag inte så gott humör på mornarna och när det är rörigt (till den milda grad....att jag inte ens kan sitt och äta utan att raffsa bort en hel massa) blir jag som ett hungrigt lejon eller nått i den stilen - tappar helt omdömet om vad som får sägas/rytas... (Men var det värkligen det värsta jag sett - nej tror inte det...)
2. Andra gången "det var det värst" dök upp i huvudet var när jag skulle slänga lite sopor i påsen under diskbänken. Någon hade då slängt sopor utan att titta att det kom i kassen... Ganska mycket var utanför. (Men när jag tänker efter har jag sett värre soptunnor...)
3. Tredje gången jag tänkte "det var det värsta" var när jag förstod att Th hade slipat mer i trappan utan att ta undan ytterkläder eller lägga på något som skyddar skrivbord och srykbräda. Ärligt - jag älskar inte slipdamm - å andra sidan blir trappan fin... men vilken erbarmlig tid det tar att göra vid. (Inte heller detta var det värsta jag sett... men inombords kändes det vääääldigt jobbigt! Damm, damm, damm .. överallt!)
4. Och så har dagen gått och jag har haft uttrycket som en svängdörr i huvudet. Någon sa något på radion om "mansgrisar"... popp... "det var det värsta!" Jag mindes hur jag kände när vi fick mycket beröm igår för middagen... popp... "det var det värsta!" Jag såg mattan under soffbordet... popp... "det var det värsta!" När jag insåg att Hilma inte somnat förren sent igår... popp... "Det var det värsta!" och så vidare i all oändlighet....

Inga kommentarer: