fredag, november 14, 2008

Byggstenar

Go´kväll gott folk!
Visst är det en rolig bild - eller åtminstone roliga former? Kommer ni ihåg högstadiet? Byggdes inte några fina molekyler då? Några H2O eller syror? Jag tycker de är så fina! Högst upp har vi en fettsyra. Fett består näsan bara av kol och väte, men i ena ändan sitter en syragrupp som bla består av två syre. Nere till höger syns en glykosmolekyl alltså en typ av socker/kolhydrat. Man kan säga att det är en ring av kol som är späckad med syre och väte i olika kombinationer. Nere till vänster ser du en aminosyra det vill säga en liten del av ett protein. Aminosyror utmärker sig genom att det alltid finns en kväveatom tillsammans med väte kol och syre. Just denna har en aromatisk ring i sin "R" förgrening.
Jag tycker det är så fantastiskt att allt består av små, små byggstenar. Jag tänker ibland (mer och mer sällan...) att "detta är en potatis - så är det med det!" Men så enkelt är det inte. Eller så endimensionellt är det inte. När man äter kokt potatis eller ännu hellre potatiosmos så kan man till och med känna de små stärkelsekornen som potatisen består av. Coolt! Och så kan man tänka om allt. Materia i alla former är som en rysk docka. Man tror det man ser tills nästa lilla del uppenbarar sig. Det är heeeeelt ooootroligt att allt fungerar! .... eller hur allt fungerar...!
Jag tänkte läsa lite extra kemi nu till våren. En introduktionskurs som ger de kunskaper som man får i gymnasiet. Men tyvärr var jag inte behörig... jag har inte läst Matte B.... Känns tråkigt! (Inte med matte B - utan att jag inte kom in på kursen.) Kemi känns som en mustig rödvinssås - man vill bara ha mer! Såsen ger karaktär åt hela maträtten precis som kemi åt livet.
(Oki - nu har jag skrämt iväg åtta läsare...)
En annan dag, när jag fått några kort, ska jag berätta om gårdagens tårtbuffé!

3 kommentarer:

Sofia sa...

tårtbuffé lockar ju onekligen mer är stärkelsekedjor i potatismoset...

Kstina sa...

Jo, jag vet att du tycker det...! Men helt objektivt... (det inser ju alla...) är det inte så långt mellan tårtor och stärkelsekedjor. Man får ha ett annat perpsktiv bara! : )

Anonym sa...

Meningen "kemi är som en mustig rödvinssås, man vill bara ha mer" är odödlig, haha!
/ Ellen