fredag, augusti 28, 2009

De rodnar

Finn ett fel...

Tomater, tomater, tomater.... (läses med samma intensitet som det berömda: japaner, japaner, japaner...) Visst är det härligt med dessa kärleksäpplen, som de någon gång, någonstans har kallats för!

Och just i detta nu håller min första tomat på att bli röd. Trodde ett tag menyn för i höst skulle bestå av Stekta gröna tomater... Men nu kan jag börja skörda frukten av mitt slit och släp ... eller vattnande. Gött!

Som ni förstår är dessa tomater inte från min odling utan inhandlade på Willys. Mina består av 5 st dryga metern höga och lite lätt buskiga plantor och 2 som varit brutna i omgångar och är därför betydligt kortare. Massor med klasar av gröna tomater hänger på de 5... men de korta blommar iallafall. Funderar på ifall jag ska knipa av översta skottet så att det inte blir fler klasar. Mognar de frukter som redan finns bättre ifall plantan inte blommar mer? Hmm...

(Man själv mognar ju bättre ifall man inte blommar... ehhh... Det var kanske inte överförbar visdom! Om det nu var visdom överhuvudtaget...)

Inga kommentarer: