tisdag, augusti 18, 2009

"Äntligen skola"

Skolan har börjat! Det var lätt att väcka Hilma i morse. Detta har hon längtat efter i ett helt år! Hon har ju dessutom fått världens-bästa-fröken! Inga läxor dock denna dagen... lite orättvist tyckte hon. Men vi-som-vet anar att hon nog ska få vad hon tål av den varan också under kommande år.
Själv sitter jag vid datorn idag och gnuggar mina grå. Nu ska de sista inköpen göras - i rätt affär och på rätt dag... Det ska bli kul att gå till ica/willys och köpa 20 l. läsk och 8 l. turkyoghurt mm, mm. Det är roligt att kolla miner på folk som inte tror man är riktigt klok. (Inget jag garanterar att jag är heller föresten... )

Har du funderat på detta föresten:
När man beräknar mat så är åtgången ca 200g potatis och 125g kött och ca 50g sallad.
Men när man beräknar buffé blir det lite annorlunda. Då går det åt mer kött och lite mindre potatis och mer sallad. Har en tabell som säger att ca 150-200g kött och 50g sallad till buffé... Menar de då 50g av varje sallad man har eller är det 50g totalt per pers?? Det blir ju lite skillnad i kvantitet beroende på hur man räknar... Gissa hur jag har räknat? Just det 50g av varje sallad + gott mått av kött och lite extra ifallifall... kanske kan ha fest på söndag...
Men funderingen gäller - varför äter man så mycket mer när det är buffé än när det är vanlig middag? Är det urmänniskan som kommer fram och tänker: här finns mycket mat - det gäller att äta - man vet inte när det blir lika bra tillgång igen?

6 kommentarer:

Annika sa...

Jag blev också besviken över att det inte var några läxor i början. Man borde kanske göra om skolsystemet lite? Mer läxor i ettan och mindre i nian?
Jag tror att man tar mer för att man vill smaka lite av varje sort liksom. Och man inser inte i början av matrundan att det kommer bli för mycket... Ha små tallrikar om maten inte verkar räcka...

Gunnel sa...

Ja det där är väl alltid så att man vill ha det man inte får även när det gäller läxor...
Bra att Hilma har fått världens bästa fröken. Det unnar vi henne.
Gunnel

Sofia på Me and my home sa...

Lycka till på lördag!! Vi har inget för oss på söndag och kommer gärna och äter rester ;)

Sofia sa...

allt färdigt? ha de roligt!!!

Becka sa...

Nu vill vi veta...räckte maten?? Gick allt bra? Du fick stående ovationer kan jag tänka mej?! :)

Jag är i Stockholm, sundbyberg för tillfället. Kom på att jag har saknat doften av storstan.

Sofia på Me and my home sa...

Gjorde din tomatsoppa häromdagen! Good men den blev lite blaskig? Redde du den vi blev bjudna på?