måndag, juni 22, 2009

Midsommareko

Som ett eko från midsommarafton vill jag dela med mig av ett gott matjesrecept. Denna sallad har jag serverat på mitt dagis flera år i rad och fröknarna där gillar den mycket.

Matjessallad - mycket god på knäckebröd eller grovt mjukt bröd.
Räcker till 10 pers på en buffé eller som förrätt.
ca 400g matjessill (Jag tog två burkar med hela filéer så de blev ju inte 400g... mer typ 250g kanske. Blir alltid lätt förvirrad när det gäller fisk i burk - är det avrunnen vikt de menar? Och varför skriver de inte ut det då?)
Skär sillen i mycket småbitar.
1 rödlök
Finhacka löken.
5 kokta potatisar (nypotatisar!)
Skär potatisen i små tärningar... lika små som sillbitarna blev...?
1,5 dl gräddfil
1,5 majonnäs
4 msk kaviar från tub - typ Kalles
0,5 dl dill - finhackad
0,5 dl persilja - finhackad
Blanda först de vita smörjorna med kaviar och örter och sen alla övriga ingredienser.
Smaka av! Har du tid mår salladen bra av att stå och gotta till sig i kylen i 1-2 dygn. Men annars kan man börja äta av den direkt och sen blir den bara godare och godare med tiden... Okej, det finns en bortre gräns även för denna röra. Typ den dagen när gräddfilen inte vill längre!

Salladen serverade jag nu i fredags. Till och med pappa, som inte gillar någonting syrat, (vitt och syrat - filmjölk och dyl) tyckte att den var god. Den är mycket bra att ha i kylen som en snabb lunch med macka och tex ett kokt ägg till.

1 kommentar:

Becka sa...

Ja, det blev några par skor. Du vet - köp 3 betala för 2! Och så rea på det. Jag fick alltså 3 par skor för under 400 kr. Inte illa va??