måndag, juni 15, 2009

En dröm

Har läst ut Camilla Läckbergs Sjöjungfrun idag. Det tog tre eller fyra dagar. Känns så skönt att kunna slö läsa vilken bok som helst. När jag skrev i min bok-bok (skrivbok att skriva in datum, titel, författare och omdöme), såg jag till min förvåning att jag inte läst en enda skönlitterär bok i år. Ändå har jag haft mycket att läsa. Jag vet redan vilka böcker jag ska klämma i sommar - ja, några matböcker (och kemiböcker) också, men de kan vara nästan som deckare... riktigt spännande!
Inte förren klockan var närmre middag än frukost, kom Edvin upp i idag (efter att jag tjatat en del). Han är väldigt bra på att prata. Hela frukosten berättade han om en dröm han haft i natt. En dröm av det ovanligta slaget.

Han var hemma i vårt hus och hade skolresa med alla sina klasskompisar. Han själv, Joel och Oliver skulle sova i hans säng medan flera andra la ut sina sovsäckar på taket och sov där. (Vårt tak är långt ifrån platt!) Det fanns en fin gång som gick på utsidan av huset mellan köksfönstret och ovanvåningen så Edde kunde se alla som gick upp på taket via gången och övervåningen. En gammal gumma kom och ville köpa en av Edvins fina tavlor för två miljoner kronor. Men eftersom hon såg så läskig ut med någon sorts tuppkammshätta vägrade Edde sälja till henne. Hon hade också en son med sig som mest såg ut som en ouranggutang. Han gick på sina långa armar och händer medan hans ben och fötter var så små att de dinglade under den lilla kroppen. På ansiktet hade sonen en plastkrokodilmask som satt fast med ett gummiband runt huvudet.
Sen förvanldades drömmen till att bli ett krig mellan klasskompisarna och orker. De befann sig i en gammalt hög och stor borg som var byggd på en kulle. På slänten utanför krigade de mot orkerna. De kastade sten och handgranater och så hade de gevär från ett datorspel att skuta med. Tror Edvin och hans kompisar vann.
Inne i borgen bodde det jättemånga människor. Typ 10-15 personer i samma lägenhet, som i Afrika (Eddes ord). Lägenheterna var byggda ovanpå varandra så borgen var jättehög med massor av fönster på insidan. Han träffade på en kille som var tillsammans med en struts. Då kom en annan kille och försökte strypa strutsen - men det gick inte. Då sa stryparkillen, medan han tittade strutsen stint i ögonen: Nu är du min tjej!
Sen var de plötsligt hemma i vårt hus igen som nu var förvandlat till ett vattenland. De åkte i mycket långa rutschkanor som förgrenade sig efterhand. På ett ställe skull de dela upp sig två och två. Kompisen skulle hålla Edvin i fötterna. Framför dem fanns en mur med små valv där man skulle sikta in sig och åka rakt igenom. Edde såg att det gick bra för hans kompisar och anstängde sig för att sikta in i sig i ett valv han också. Men något gick på tok så han och kompisen kom med bredsidan på muren... Det kändes lite skämmigt.....

Visst är det kul att lyssna på drömmar?! Allt kan hända!
Just nu drömmer jag om att ta en långpromenad, kanske ända ner till stranden? Ska se till att den drömmen slår in! Men först ska Hilma i säng.

Inga kommentarer: