fredag, januari 02, 2009

Gott Nytt År!

Nytt år...nya rutiner? Nya vanor? Nya mål? Nyårslöften? Önskan om att blir lite bättre... som människa, mamma, maka... kompis och vän... Ett år äldre! Hmm... det är bara det sista om ett år äldre som alltid stämmer vid ett årskifte. Föresatser kan man ha.. bör man ha... Men att en siffra ändras kanske inte har så stor betydlese egentligen. När det gäller nya vanor är drivkraften av mycket större betydeles än att det råkar vara / börja (vid ett) nytt år.

Idag har jag äntligen nått ner till skrivbordsskivan i mina pappershögar. Någon gång i början av hösten skaffade jag mig nya snygga svarta gaffelpärmar. Nya register sattes in. Tanken var att nya rutiner skulle införas. Eftersom jag har Olle L till pappa måste (inre drivkraft) alla papper sättas in i pärmar och sparas i x antal år. Ordning och reda! Jag njuter av att ha koll på papper och information. (Detta övergår Th:s förstånd...) Jag räknade lite snabbt på hur många pärmar jag har (som används mer eller mindre ofta) och kom fram till 46 st. Jag har ju något konstigt behov av att inte slänga intressanta artiklar inkl. recept som kanske kan vara bra att ha någon gång... Frågan är hur många pärmar jag har om tio år. Ökar de i samma takt som under de sista åren eller lär jag mig att prioritera och minimera pappersflödet? Annars borde jag väl lägga mig till med 2,3 pärmar per år... Dvs vid en ålder av nästan 49 år borde jag ha 69 pärmar (... som jag mer eller mindre använder...).

Ja, försök till nya vanor ska i mitt fall bli att sätta in papper direkt i pärmar istället för att de ska mellanlanda först i köket och sen på skrivbordet. Tror ni det kan lyckas? Det är väl inte att ta sig vatten över huvudet? Nej, just det - borde kunna fungera! Andra goda vanor jag skulle vilja besfästa detta året är motionen. Den har (minst sagt) varit på en urusel nivå sista året - eller egentligen ända sen jag började plugga. Jag har såå lite tid i veckorna till att komma ut och jogga en runda... men så här på "lovet" känns det som att det inte skulle vara omöjligt att få en timme till sitt motionerande två till tre gånger i veckan. Jag har skarpt funderat på en maskin som är ett mellanting mellan löpband och motionscykel. Man står på någon typ av trampor som driver ett stort hjul... Ja, ni fattar va? Ooom jag haft en sånn skulle jag inte ens kunna skylla på att det är för kallt eller att det tar tid att komma iväg - eller vad jag nu skyller på... (skyller på inför mig själv). Jag vet ju om att jag mår sååå mycket bättre under de perioder jag motionerar än när jag inte gör det.

Nu håller solen på att gå ner och klockan är inte ens fyra. Jag längtar otroligt mycket till ljusare tider. Ibland känns det som att gå omkring i en säck. Mörkt ute, halvmörkt inne, mörkt när jag går med Hilma till dagis och mörkt när jag hämtar henne... Och ändå lär Åhus ha fler soldagar per år än övriga landet (här räkanar vi i %!). Det är precis som att jag skulle behöva glasögon - jag ser suddigt, disigt eller nått i den stilen. (Fast, nej... det lär väl bli åldersglasögon som skulle kunna komma till pass - och det är väl en undre åldersgräns för dom?? Ingen under 45 eller ?? 40 år är ju på tok för ungt... : )

Ta nu på dig ordentligt och gå ut en lång runda! (Uppmaning till dig och mig!) Känn den kalla och friska luften. Håll i minnet att året faktiskt har vänt... Vi går mot ljusare och varmare tider!

1 kommentar:

Anonym sa...

Har svårt för det där att titta på tv och sticka samtidigt. Min stickning kräver alltför mycket uppmärksamhet för att kunna titta på tv samtidigt. Risken är annars att det blir en konstig mössa....

Kul att vi ses imorgon!