fredag, januari 23, 2009

Gratis...?

Jag står i valet och kvalet om ifall jag ska åka in till högskolan idag. Jag önskar att jag haft en egen skrivare... och en dator som inte suckar långa deprimerande suckar ifall jag försöker öppna en pdf fil... Det kan ta ett tag innan man vet om den vill jobba överhuvudtaget. Dessutom har linjen längst ner på datorskärmen börjat i Let´s dance och den är mycket flitig med att träna.
Nya kursen handlar om livsmedelslagstiftning. Sååå.., det är alltså lite lagtext som ska skrivas ut och kanske några branschriktlinjer. Hmm...

Ja, så kom vårens första Easy Shopping. Har du fått den? Visst är den bra!!! Jag brukar kasta mig över det lilla A5-häftet och fundera på hur mycket pengar jag kan tjäna! Hmmm ... eller inte! Jag började fundera på varför tidningar näst intill alltid skickar med presenter ifall man är villig att prenumerera. Ta till exempel tidningen tara (för mogna kvinnor över 40... uppsss... nänä, jag har aldrig bläddrat i den). Man får 3 nummer av tidningen + en skönpyamas i bomull + läppglans från FACE Stockholm, allt för endast 49kr. Visst måste dom ha problem! Dom ger alltså bort klädesplagg och smink för att vi ska vara villiga att prova deras tidning. Det luktar problem. Är tidningen för dyr? Är den dålig? Varför vill ingen prenumerera bara för att de är såååå bra? Eller är det vi konsumenter som är dumma? ojojoj vá billigt! Och så får jag en hel pyamas (i vanliga fall vill jag prova kläder innan jag köper och känna på materialet ... men inte nu... jag får den alldeles gratis ju - inte så noga då) och ett läppglans (just det... jag ser inte färgen riktigt bra... om jag passar i färgen? Men så noga får man väl inte vara - det är ju gratis!).
Ja, känn dig nu inte dum...! Vi har väl alla fallit för en liknande prenumeration. Ett tag satte jag det till och med i system. 3 nummer tidning och gåvorna sen sa jag upp mig. Helt lagligt - men tidningen tjänar inget på en sådan kund... det är ju liksom upplaggt för att fortsätta prenumerera... Det är så dom börjar tjäna pengar på gåvorna dom skickat ut. Sannolikt är det många som fortsätter prenumerationen (frivilligt eller ofrivilligt..) så att tidnigarna tjänar på att ge bort saker i början.
Nu måste jag bestämma om jag ska åka in till hgk eller inte.... ghaaa...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nä, jag fattar inte alls. Menar man att den fysiska åldern är samma som man är på riktigt? Men becka sa ju att hon var 16,nånting både fysiskt och mentalt.

Kstina sa...

http://www.ne.se/sok/ironi?type=NE
Oki - Ibland kan det vara svårt att veta om ironi och skämt går hem på nätet. Vi människor är mycket mer beroende av ansiktsuttryck, tonfall och sättet vi beter oss på när vi lämnar meddelande till andra eller tar emot andras meddelanden... än vad vi oftast tror.
Ta det inte så hårt syster lilla. Man kan ju inte veta allt när man bara är 26 år och 11 månader gammal... :S (Ansiktsuttrycket betyder förvirrad... det kan tolkas ironiskt..) Men härmed vet du att det som vanligen menas med fysisk ålder är det samma som din ålder i år räknat.

Anonym sa...

bla bla bla

Kstina sa...

Nu har jag visat kommunikationen mellan dig och mig för Edde - han skrattar!

Anonym sa...

Hmmm..
1, Skicka inte in någon talong, vänta tills mina kollegor ringer istället.
2. Du får inte pyamasen gratis, däremot kan vi kalla det kostnadsfritt. Det är stooor skillnad! Gratis- det krävs ingen uppoffring Kostnadsfritt- uppoffring, såsom att ringa in och säga upp tidningen, kan krävas.
3. Hur Tara kan skicka 3 nr. + presenter som har ett värde på ca. 600 kr. är för att.. Jo, låt säga att Tara har en upplaga på 1000 tidningar, det innebär att de får en viss summa på för reklamen som finns i tidningen. Men såg att upplagan skulle ökatill 2000 då skulle de kanske få fyrdubbelt så mycket för reklamen. Det blir ju då väldigt viktigt för Tara (Amelia Adamo) att få fler läsare. Detta gör att dyra presenter kan skickas ut för får de in fler läsare så genererar det i så mycket mer pengar än vad det "gett" ut i presenter.

...Nått sånt tror jag...

Anonym sa...

Ämma är på hemmaplan när det kommer till tidningsprenumerationer... ;)

Kstina sa...

Ojj... så det här är allvar för telefonförsäljare...
Jag kan bara beklaga! ;)
Jag har dissat två idag - Toppform och .... ehhh redan glömt den första... Fast ibland kan jag inte låta bli att käbbla med dom... Jag går igång på nästan vad som helst. Typ ord som "gratis" och "vi har gjort det lätt för dig..."
Hahaha... Ämma - ring inte till mig, skicka någon av dina nya adpter istället...