lördag, januari 10, 2009

Granen

När trettonedagen är förbi sägs det väl att julen håller på att ge sig... Eller är det TjugondagKnut som julen kastas ut?? I alla fall - jag har glömt att berätta om vår magnifika julgran.

Hos oss är det Thomas som både köper granen och klär den (och pyntar huset... ). Både han och jag gillar fylliga mörkgröna granar. Det får gärna var granform a la Disney, tät och lite småtjock. I år har Thomas överträffat föregående års granar med hästlängder. Det blir nästan så varje år... lite tjockare... lite tätare... Först stod granen ute på altanen någon vecka. Jag är av den bestämda uppfattningen att man inte ska ta ut julen i förtid altså vill jag att granen ska komma in typ dan innan julafton eller något i den stilen. Ute såg granen jättefin ut. I och för sig välte den flera gånger men så var det ju ganska starka vindar också.

Söndag innan julafton (hm... lite tidigt...) tog Th in den. Jag förstår än idag inte hur han lyckades. Jag var inte hemma just när den plockades in utan fick se den på plats när den var halvpyntad. Den är huge!!! Man känner sig överfallen när man går inte i vardagsrummet. Den måste vare över 2,5 meter i diameter. Från början var den tvåtoppad och sned i stammen (Jo, han fick den billigare.... ). Topparna reducerades och det sneda gjorde att Th fick dra en ståltråd från stammen till dörrhandtaget. (Nej, man kan inte öppna den dörren medan vi har gran...) Nu står den stadigt! Fem ljusslingor har han lyckats slingra in bland grenarna - och det ser ändå inte för mycket ut... Då förstår ni hur stor den är! Vi fick flytta matbordet för att kunna använda det. Om man har otur och sitter på ett visst ställe så slår man huvudet i lampan varje gång man reser sig från bordet. (Jag, Thomas S, Anna, Rickard mfl har bulor i huvét.)

Trots allt måste jag tillstå att den är vacker! Men jag önskar också att han inte tänker slå några rekord nästa jul. Vi kan väl ha julen 2008 som julen med den största granen i minne!
Eftersom jag är bra på att oroa mig går mina tankar till dagen då granen ska ut... Hur i all min dag ska det gå? Jag tror jag sticker och handlar eller nått när det börjar dra ihop sig...

Denna helgen ska jag ägna mig åt att skriva en hemtenta. Den handlar om organisation och vuxnas lärande. Det är ett intressant ämne men ganska svårt att formulera... Känner mig lika kreativ som en bränd kola...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är oftast roligare att blogga och läsa blogginlägg att göra sånt man borde.

Lycka till med tentaskrivandet!
Kram!

Anonym sa...

Ett förslag till att få ut granen är att demontera den på plats, alltså såga eller klippa av grenarna och efterhand lägga dem i en sopsäck...eller två, tre, fyra..., men har han lyckats få in den kan han nog få ut den också. Det behöver ju inte vara ditt problem. Kram/m

Sofia på Me and my home sa...

Finns bildbevis? Hade vart kul att se! :)
Igår slängde jag o Lova ut granen. Tjenare med barr. Gjorde som anonym ovan och sen ut med pinnen genom fönstret :)

Anonym sa...

Alltså...du och Andreas har precis lika dålig humor! :p
Men jag gillar er båda två så kanske gillar jag dålig humor...

Sofia: Den "anonyme ovan" är din svärmor... :) Så inte så anonym egentligen... :p

Kstina sa...

Reb - anonym kanske vill vara anonym... m. :)

Anonym sa...

Ooo, underbart att läsa att även du kan misslyckas. Då behöver man inte känna sig så knäckt. Jag bakade rutor (bullar i braspanna) igår och de blev betydligt bättre. Kram