tisdag, januari 06, 2009

Stjärnhimlen och vänner!

Aftonstjärnan har lyst mycket starkt under flera kvällar. (Inte sant - den lyser lika starkt även när det är molnigt... men vi ser inte det.) Månen har gått från att vara en smal skärva till att bli halv. Det är såå vackert med dessa klara kalla kvällar och nätter. Tidigt på kvällen, just när det håller på att bli mörkt (15,30-16,30), ser man bara månen och aftonstjärnan. Månen, som ständigt växlar i storlek (ungefär som jag mellan jul och sommar...) och så en lysande prick snett ner till höger om månen. Det är mäktigt med himlakropparna. Man känner sig så oerhört liten. Jag önskar att jag vore ute vid observatoriet. Det är fantastiskt att få titta i deras stora mackapärer och höra när de berättare om allt som finns på himlavalvet.
Men idag är molnen tillbaka. - 2*C och varmare ska det väl bli. Det blir nog ingen titt på stjärnhimlen ikväll. Däremot ska vi ha lite gäster i kväll. Det förnöjer mer än stjärnhimlen! Jag sitter och försöker läsa in och skriva en tenta som bland annat handlar om kommunikation. Detta viktiga medel för att vi ska må bra och kunna förstå varandra. Tänk om man hade kunnat kommunicera med stjärnorna... då hade de kanske känts lika viktiga som vänner gör. (Några tror väl att man kan det... eller att stjärnorna kan kommunicera till oss iallafall...)
Stjärnor är vackra och fantastiska!
Vänner är (oftast vackra), fantastiska och kommunikativa!!
Jag föredrar vänner .... men skulle sakna stjärnorna om de inte tittade fram lite nu och då.

Som ni vet läser jag en hel del. (Just nu blir det nästan bara kurslitteratur.) Jag har för vana att skriva ner meningar och stycken som säger mig något viktigt (som jag tycker är viktiga och bra just vid tillfället för läsningen). När J&A var små och jag satt och matade (alltid ständigt matande) läste jag nästan alla Moa Martinssons böcker. (Det var då jag blev smygsocialdemokrat... tala inte om det för släkten!) Hon skev en passus om stjärnhimlen. Betty har fått en stor upplevelse genom att titta på natthimlen. Hon jämför bland annat med hur långt en lampas ljus skiner och att stjärnornas sken når ända ner till oss.
"Man behöver inte säga det man tänker, klargör Betty, då hon förstår att inte ens stjärnhimmlen räcker till att hejda elaka infall i tankegången." ur "Du är den enda" av Moa Martinsson. (Förstår du inte vad jag vill ha sagt? : ) Nä, men då ska du nog ta och läsa boken... med risk för att bli förändrad... politiskt och personligt. Ja, personligt ändras vi ju alltid, kanske utan att vi märker något... Men ta risken och förändras omedvetet medvetet. Ojj, nu har jag snurrat in mig.
Enklare uttryckt: Läs Moa Martinsson - det berikar!)

1 kommentar:

Anonym sa...

Någon har sagt att en kristen socialdemokrat är kristdemokrat, så du har inte så tokigt för dej som du kanske tror att vi tycker (släkten alltså). En del tycker att kristdemokraterna ligger mycket till höger i den politiska skalan, men så är inte fallet, utan de ligger väldigt mycket imitten och vill egentligen inte ligga i något fack. ...bara lite upplysning...