tisdag, mars 22, 2011

Onsdag, 16:de mars. Allt om Mat.

Allt om Mat - den första tidning jag läste/slukade som handlade om mat. Minns exakt vad nummret innehöll - bla äggakaga med stekt fläsk... och kassler skuret som en hasselbackspotatis med örtsmör mellan (lamellerna) skivorna. Det var på den tiden när jag fortfarande var barnskötare och arbetade på övre Östermalm. Jag kopierade halva nummret (för eget bruk... visst får man kopiera då?) och klistrade in sidorna i min första klippbok. Kanon! Det måste varit runt -92 eller -93 eller nått sånt... Jag började förstå att ifall man följde ett recept till punkt och prickar så blev det oftast bra. Th fick provsmaka den ena rätten efter den andra. Aldrig mer serverades vita bönor i tomtasås! Men en konstig låda med enebär och köttfärs, tortellini med "sås" på sambal oelek och vatten (då var jag gravid) för att inte glömma de första räkorna jag åt i den 37 kvm stora lägenheten... med baguetter till och Rodes Islandssås (hälften grädde, hälften majonnäs och så chilisås av ketchuptyp och lite kryddor på det...). Min repertoar av maträtter har typ fördubblats... haha... nej, nu skämtar jag... : ) Den har väl ökat med 900% - fast det är ju ett omöjligt tal... vilket också mina urklipp av recept är uppe i - omöjliga tal! Införskaffat min 8:de klippbok.
Nedan: Vacker provlagare i ett fantastiskt provkök, se nästa bild. Dagen då jag besökte Allt om Mat togs bilder till "by lines", därför blev medarbetarna fint sminkade av stylist.
Några blider på redaktionen. Öppet och ljust kontorslandskap. Tre tidningar delar på ett rum; Allt om Mat, Laga lätt och en dansk mattidning. Vid något skrivbord stod nya produkter som livsmedelföretag gärna ville ha recenserade i tidningen - speciellt kul med tanke på vad jag arbetar med! Eftersom jag aldrig varit på en tidningsredaktion innan blev jag imponderad över väggen med nästkommande nummer. Varje uppslag hängdes upp, så hela tidningen tog ganska stor plats i anspråk. Man kunde liksom se hur tidningen växte fram och förändrades efterhand. Coolt!
Efter en noggrann rundvandring på redaktionen intervjuade jag fyra stycken ur personalen; de båda "tjejerna i köket" dvs provlagarna, och två journalister varav en frilands. Alla, inte bara de som blev intervjuade, var mycket tillmötesgående och trevliga. Ett genuint intresse för mat verkar vara den gemensamma nämnaren - förstås, kan man ju tillägga... Vem arbetar med mat utan intresse? (Jo, tyvärr finns det en hel del som bara "jobbar"... och då blir resultatet därefter)
Det var inte utan att jag tänkte "Här skulle man jobba. Mat och skriva! Vilken kombo!" Varför ska allt intressant ligga i Stockholm? Jag får väl helt enkelt starta en egen tidning i metropolen Kristianstad. Den kan ju heta PragMAT eller DraMAT eller varför inte ToMAT?!

2 kommentarer:

madeleine sa...

jag röstar på draMAT och ja jag tycker du ska börja att skriva mer för det är kul att läsa det du skriver! kanske en bredare blogg med mycket recept. mat frågor osv.
jag skulle läsa!

Kstina sa...

:)
Tack Madde!