tisdag, mars 01, 2011

God citronsås!

Minns ni mitt inlägg om citronsåsen som jag inte var så imponerad över? I vilket fall - nu ska jag dela med mig av en citronsås man kan bli imponerad av iallafall!

Enkel citronsås Ca 4-5 port

Börja med att göra en redning av
ca 0.5 dl vetemjöl
2-3 msk fett (smör eller olja eller både ock...)
Låt det hela puttra en stund under omrörning.
Släng i en eller två grönsaksbuljongtärningar som får smälta ner och puttra med.
Häll i 1.5 dl grädde och ca 3 dl vatten.
Tillsätt 2 stjärnanisar.
Koka upp under omrörning och se till att såsen blir slät och fin. Späd ev. mer/ mindre... så att konsistensen blir som du önskar dig.
Smaksätt med rivet skal från 2 citroner och saft från 1/2... men smaka av medan ni smaksätter. Vissa citroner är mer sura än andra citroner... Men såsen SKA smaka citron!
Smaka av med vitpeppar, salt...
Inför servering ska stjärnanisen plockas bort. Anisen ska bara förnimmas som en liten, liten smakbrytning...
Själv anser jag att denna citronsåsen är hästlängder bättre än den gulvita sås som jag provade för några veckor sen!

Såsen är superb till lax, potatis och kokt fänkål och till en hel massa andra matvaror.

4 kommentarer:

Annika - Bakat och lagat sa...

Du och dina citroner.

Anonym sa...

Jag bjöd mina föräldrar på denna goda citronsås ihop med ugnsbakad lax och kokt fänkål. Mamma
önskade sig detta såsrecept med en gång.
//Inger

Kstina sa...

Åhh, vad kul!
Glöm nu inte att berätta vad du fått det ifrån! ;)

Anonym sa...

Självklart anges källan, vill gärna
visa vänner och bekanta var man kan hitta inspiration - genom
matbloggar och mattidningar. //Inger