onsdag, december 16, 2009

Tattoo

Har titta på Military Tattoo från Ystad ( gick av stapeln i somras..) på TV ikväll. Måste erkänna att just denna typ av musik slår an en alldeles speciell sträng i mitt inre (mitt inre instrument är förmodligen ett stränginstrument...?). Det är helt ljuvligt att höra träblås och bläckblås och förstås brasset. Och känna takten och se formationerna... Manligt! Stiligt! Vackert! Vissa bitar gråter man av och andra får en att vilja dansa... och vissa trudelutter gör att man nästan skrattar högt. Mmmm... det är bra vackert.
Fast det känns lite skämmigt att gilla militärmusik... Inget intresse man presenterar för vem som helst - men kanske jag mognat en del och våga stå för min smak lite mer - vågar ju skriva det här t.ex. Alla har ju mystiska intresse och smaker... (Jag och de andra tre, i den lilla kursen i höst, har vår egen teori om specialintressen... Den teorin tar vi en annan gång...)
I alla fall... Jag blev lite sugen på att renovera flöjten när jag lyssnade på Tattoot... Flera av klaffarna är halvsega och några är helsega och själva metallen är inte direkt silverfärgad längre. Men det kostar en del. Kommer jag att spela igen om jag renoverar den? Pianot brukas ju eftersom det finns - kanske skulle vara likadant med flöjten?

http://www.ystadtattoo.se/program2009.asp

1 kommentar:

Sofia sa...

hittade du nan 20-meters bilbana till Fille?