tisdag, december 01, 2009

DTB med surdeg i huvudet

... om inget annat så skriver jag på tisdagar... eller inte...
Statistiskt sett skriver jag oftare i denna bloggen på tisdagar än på de andra veckodagarna. Kan tänka mig att syndromet heter Dominant-Tisdags-Bloggare, vilket kallas DTB i dagligt tal. Det är Tissiduss den IV som har fått sitt namn uppkallat efter detta fenomen. Som tur är smittar inte syndromet och är inte heller genetiskt överförbart till efterkommande. Bla, bla, bla...

Jo, jag har lite mycket nu... Denna vecka har vi börjat på en mikrobiologisk och kemisk process. Jag gör tre olika surdegsvarianter. Igår körde jag igång det hela. Rågsur, vetesur och vildjäst från aprikoser. Kul! Men ojj, vilken tid det tar att göra prov på alla. I korta drag tar jag ett prov på ca 20g från varje surdeg. På labbet gör jag sen spädningsserier på varje prov upp till 10(-5) och kanske någon till i slutet på veckan. Varje spädningsserie sprider jag ut på tre olika agarplattor ... det blir alltså 3 x 6 x 3... = 54. Så då förstår ni att efter fem dagar har jag 54 x 5 plattor att läsa av. Å andra sidan mognar/växer de till under 3 dagar så man läser av dom efter hand.
Nu undrar ni ju säkert vad som ska växa till och läsas av...? Jo, jag vill se jästens tillväxt, lactobacillernas frammarsch och dessutom totalantalet av allt som kan växa från surdegar - alla möjliga bakterier helt enkelt.
Just nu tar jag stor hänsyn till mina surdegar. I januari ska det utmynna i en skriftlig och muntlig rapport. Men innan dess - har jag just fått en hemtenta i kemi (ska lämnas in nästa tisdag), ska jag skriva faktablad om Campylobakter Jejuni, skriva en labbrapport, göra en hemtenta i mikrobiologi och så misstänker jag att det blir en rapport/tenta i process också. Någonstans mitt i allt detta är det luciamorgon på H:s skola, julavslutningar på några ställen och så kommer något som kallas julafton också. Då vill barnen ha julklappar.

Jag önskar mig fler timmar om dygnet, dubbelt så lång helg och mycket sömn i julklapp.

Inga kommentarer: