fredag, december 11, 2009

Fredag i advent, ett rödbetssalladsrecept är tänt!

Nu är det snart helg igen... Ibland känns det som att dagarna bara går och går... Tänker jag efter så är nästan varje dag en fredag.
Tittade en liten bit på Nobelfesten på TV igår. (Spanade efter min klasskompis som vunnit en studentbiljett - och jag såg henne! Hon dansade förbi så där 0,55 sekunder uppe i vänstra Tv-hörnet! Kul!) Vilket tal litteraturpristagaren hade! Det skulle jag vilja ha i text! Speciellt de sista meningarna av talet. Kommer nog att bli citerat några gånger!
Denna helgen är det söndagsskolans julfest och jag (och några till) har åkt på att ha lunchen. Rödbetssallad ska hackas och blandas sen ska gröt kokas. Gissar att jag är röd om händerna i kväll! Jag har alltid varit mycket skeptisk till rödbetssallad - ända tills jag hittade ett out-standing-fantastiskt-oerhört-gott recept i Rosendals Trädgårdscafé boken. Nu kör jag det varje år till jul. Hemligheten är att hacka mycket fint, smaka av noga med farinsocker och att blanda i ytterst finhackad rödlök. Prova du med!

Rödbetssallad ca 10 port.

Ca 15 inlagda rödbetor (brukar ta Felix 820g skivade)
1 rödlök
2 äpplen, skalade
Hacka rödbetor, rödlök och äpplen mycket fint. (Det tar lite tid!)
2 dl majonnäs (av hög kvalité)
2 dl cremé fraiche
1 msk farinsocker
ev. lite salt.
Blanda de vita smörjorna med socker och ev. salt.
Blanda ner lite smörja åt gången i hacket. Salladen ska inte bli för lös och kladdig - men dock hålla ihop. Smaka av. Godast är den när den stått någon dag i kylen!
Denna sallad gillar även svägerskan som annars inte äter rödbetssallad.

Enjoy!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm den verka god, jag som älskar rödbetssallad ska minsann prova denna. Tack så mycket, ha de bra från faster HG

Sofia sa...

för första gången i hela mitt trettifemåriga liv funderar jag på att göra egen julmat helt själv... såg en lite skinka i köttaffären, men kunde inte se om den va kokt... en jansson kanske, men de finns ju ingen mattjes här, ägg finns, o köttbullar kan jag ju göra, rödbetssalladen låter god, men creme fraishen här e ju annorlunda o äpplen dyra, men immorron ska jag iallafall baka lussekatter med saffran från dej.sen får vi väl se va de blir...

Sofia på Me and my home sa...

rödbetssallad kan man köpa. sillsalad däremot: den ska man laga själv med mormors recept!

Kstina sa...

Men Meandmyhome - det var ju dig jag menade som gillade denna... Sillsallad kan man inte äta...
Sofia - jansson innehåller inte matjessill utan Ansjovis, märk väl inte Anchovy (sardeller på engelska)- utan den Nordiska smaken. Hmm.. vad kan man ta istället? Du får kanske nöja dig med Karlsson - den utan asnjovis.
Istället för creme fraiche kan du ta annan syrad grädde eller vispa grädde och tillsätt liiiite citronsaft.