tisdag, december 15, 2009

Önskningar

Mycket handlar om julklappar här hemma nu. På min begäran har ett A4-blad för varje familjemedlem satts upp på kylskåpet så att alla kan se vad som önskas. Som vanligt är tonen mellan grabbarna ganska rå... Till min förvåning läste jag på A:s lista att han önskade sig stringkallingar. Något förvånad ropade jag på honom och undrade om han skrivit rätt - och får till svar: VA?? Det måste vara J som fifflat med min lista. Jag ropar då på J för att kolla vad han håller på med... Och får till svar: Ja, vadå? A skrev ny järnväg och stålmannendräkt på min lista... Lika goda kålsupare båda två!
Fille hälsade på i helgen. Han, Makkan och M&P ska fira jul här hemma hos oss. Riktigt längesedan vi firade ihop - ska bli kul! Fille hade också julklappsönskningar i skallen. Han påstod att han önskat sig en och samma sak ända sen han var 5 år gammal men aldrig fått det. Överst på listan hade det också varit... Men aldrig... Stackars barn! Ehh... Stackars unge man! Jo, önskningen är en 24 meter lång bilbana... eller racerbilbana... ni vet, med loopar och så... För varje år som går får han större och större sår i själen över att inte bli tagen på allvar i denna julklappsönskningen. Ända sen han var 5... Alltså han har önskat sig bilbana i 20 år!!! Vi måste verkligen rädda honom från barndomens bitterhetsträsk - han kan ju inte hjälpa att han har åtta syskon som inte heller har fått bilbanor. Detta ska han inte behöva lida för!
Imorgon är det jag som kör till ÖB och kollar bilbanor. Jag känner ansvaret ligga tungt på mina axlar. Storasyster ska rädda dig Fille! Du ska inte behöva gå genom livet bilbanelös!

Ja, mina egna önskningar är få och lätta att lösa. Psalmer i 2000-talet (med melodier och ackord) och så en bok av årets nobelprisförfattare. Ja, och snälla barn förstås (... höll nästan på att glömma det...)... Fast allra mest önskar jag mig längre tid på högskolan - en liten master skulle sitta fint - och kanske en forskartjänst...

Inga kommentarer: