måndag, december 21, 2009

En helig ko?

Idag ska jag bemöta en av mina egna funderingar. Det gäller heliga kor.
Jaha, tänker ni, nu är hon i andanom i Indien...
Nej, inte alls! Heliga kor, som fenomen, är fullt möjliga att ha även i ett kristet land som Sverige. Jag menar nu innebörden av begreppet heliga kor.
Per definition är den västerländska förklaringen på en helig ko benämning på åsikter som upphöjts till en sådan status att opinionsklimatet blivit så negativt att det överhuvudtaget blir en icke-argumentation när någon vill spekulera runt (en helig ko) åsikterna som den bygger på. Hmm... förstår ni? Här kan man komma in på vissa politiska tankar och ageranden - politisk korrekthet - men även stelbent byråkrati.
Mina egna tankar rör sig i något mer jordnära cirklar. Det gäller julbordets köttbullar. Vad tror ni? Visst är det nog ett ganska stort antal som bara måste göra egna köttbullar till jul. Det går inte ens att diskutera. Kanske är det ett gammalt recept som ska lagas efter? Köttbullarna är kanske i realiteten inte så jättegoda - men har stjärnstatusen av att vara hemgjorda och därmed ÄR de jättegoda. Jag kan höra någon fråga:
-Åhh.. är det verkligen hemgjorda köttbullar?
-Ja, visst! Jag skulle aldrig drömma om att bjuda på köpta köttbullar till jul, svaras det. Kanske är det som snacket kring ekologisk mat. Många säger sig köpa ekologiskt - men försäljningssiffrorna säger något annat.
Hmm.. vad vet jag?

Viskningen läses endast av hårt arbetande eller hårt studerande vanliga människor. Inga princip-måste-ha-hemgjorda-köttbullar-till-vilket-pris-som-helst-människor! Ni får ha en god jul jallafall. Logga nu ut så ni hinner rulla köttbullarna! (Å andra sidan, är ni principmänniskor så har ni säkert lagat köttbullarna i god tid. De ligger i frysen och väntar på julafton...)

Viskning: Jag funderar på att slakta den heliga köttbullskon till jul. Vilket är bäst? Köpta köttbullar eller inga köttbullar alls? Vad säger ni? (Fresten så kan jag kamouflera köpta så de smakar hemgjorda!)
Men som ni förstår har jag lite ångest över detta - Ärligt - Kan jag som Gastronom, med rent samvete bjud på köpta köttbullar? Det finns något motsägelsefullt i luften - som en ånga man bara ser när man står i vissa vinklar...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kära du, bjud du på köpta köttbullar med GOTT samvete.
Det har jag gjort flera gånger, inte för att det har någon betydelse vad jag gjort, men tro inte att alla andra är så "präktiga". Det har jag i alla fall slutat med, men jag är ju 60++

Anonym sa...

Slakta inga heliga kor och du behöver inte köpa några heller även om det hade dugt för mej. Köttbullarna är lagade - och frysta och kan levereras till julafton vid lunchtid, hade redan gjort dem när vi bestämde. Din lillebror är lite kinkig när det gäller bullar. Kram m

Anonym sa...

Jaha där ser man, hemlagat bör det va´...

Sofia sa...

de e ju lätt för lillebror o va kinkig när mamma lagar, men va tror ni han har hemma i sin frys? knappast hemlagade...
nåväl, heliga kor kan man låta gå upp i rök. här kommer det inte bjudas på köttbullar alls...
God Jul!

Kstina sa...

Anonym 2: Ja, det känns som att det var en rätt spaning...
Sofia: Han och Fille fick varsin kokbok (ny upplaga på gammal pålitlig bok!!) av m&p. Dessutom berättade Makkan att han bjudit korridoren på egenhändigt panerad torsk.. Inte illa! Gissar att han inte är helt bortkommen i köket! Men tror i alla fall att det finns bortgjorda köttbullar i frysen!!