tisdag, februari 03, 2009

Internet

Vi har varit av med internet i ca 1 vecka. Inte riktigt klokt vad man är i behov av det... beroende av! Förra veckan var ju dessutom betala-räkningar-veckan. Tur biblioteket finns! Skolarbetet har fått samlas på USB men några mejl har jag inte kunnat läsa här hemma. Tog en titt efter jobbet på ÅMG i lördags och så lite innan skolan börjar på morgonen. För tillfället är det en del att fixa med Vintermötet (jag är med i den kommittéen - gissa vad jag har hand om???) och jag har fått använda telefonen istället för mejl... Det är ju inte sämre men tänk vad jag ändå har blivit van vid datorn som kontaktmedel.
Funderar på hur länge jag har haft dator? Inte så länge som Peo ialla fall. Han var en av de första som skaffade sig en "hem-dator". Det var på den tiden jag inte trodde datorer skulle bli vanliga i hemmen. Skärmen var väldigt liten och texten var antingen neongrön med svart bakgrund eller vit med blå bakgrund. Bilder var det inte frågan om.... Det fanns ett speciellt språk som användes på datorerna - tror det hette DOS eller MS-DOS. Ojojoj... det var tider det! (Och inte fanns det mobiltelefoner heller. Vid en vandring i början av 90-talet hade Jens Lunnergård en mobil med sig som var stor som ett enliters mjölkpaket... Nu är mobilerna så små att de kan försvinna i en ficka.)
Vår första dator köpte jag när vi bodde på Glansabovägen. Th undrade vad jag skulle ha den till. (Det undrar han fortfarande...)Alldeles själv satte jag ihop alla sladdar och installerade den. Jo, jag hade ju beskrivningen till hjälp som jag lusläste innan jag vågade mig på det. Efter den datorn har jag installerat si sådär tre datorer till. Den jag gillat bäst var den lilla laptoppen som jag köpte av Martin. Behändig, smidig och flyttbar. Önskar mig en sådan igen... Nu för tiden är det ju inte ovanligt med två eller tre datorer i ett hushåll.
Sååå, vad är det som gör att jag är beroende av en dator. Det är egentligen internet som gör att datorn är beroendeframkallande. Det avgörande och betydande stavas kontakt. Kontakt via mejl med vänner och andra... t.ex. banken. Banken har ju för övrigt tydligt markerat att internet är den enda sanna vägen för att nå dom. Tänk bara på deras öppet tider IRL. 15.00 stänger dom de flesta dagar i veckan - vad tyder det på? Jo, de följer inte med i tiden. De tror fortfarande att en i familjen är hemma och kan passa banktiden. Alla andra instanser har anpassat sig och blivit kundvänliga. Affärer har öppet ofta till 21.00 och apoteket har åtminstone öppet till 18.00 om inte längre. Men bankerna... nej, vi stänger klockan 15.00!
Hm.. nu ska det bli kvällsmat hos familjen Nilsson. Kökschefen vet ännu inte vad som kommer att serveras. Hon få botanisera i skåpen och vara inovativ - idag igen!

Jaha, du undrar vad det varit för fel på internet? Jo, av den pyttelilla andledningen att decembers interneträkning försvann i julens virrvarr... och inte förren påminnelseräkningen var betald fick vi tillgång till nätet igen. (Hur ska man betala om man inte har något nät att använda sig av? Hmm.. Va sa du? Kassaservice? Nä, de har också stängt - någon räkning som inte är betald hos dom också?)

Inga kommentarer: