onsdag, februari 04, 2009

Vintermöte och Atria

600 st festis bokade jag idag på Willys.
320 st baguetter beställde jag av ÅMG.
150 korvar och lika många korvbröd + ketchup och senap...
Jag känner mig lite splittrad i huvudet... Eller iallafall i tankegångarna.

Idag har jag varit på ett studiebesök i Fosie på ett företag som heter Atria. Mycket intressant! Vet ni vad de tillverkar? Hmm... de är 4:de störst på den typen av varor de tillverkar och marknadsledande på tex leverpastej och korv i bit... Aj, där avslöjade jag mig. (Förvånade ni blev?) Ja, precis, det är ett livsmedelsföretag som har en massa olika märken i sin produktion. Lithells, Pastejköket, Sibylla, Falbygdens ost, Ridderheims m.fl.
När man går på rundvandring är det heltäckande skyddskläder som gäller. Idag på Atria var det hela overaller i nått typ av pappersmaterial... liknade nästan engångsdisktrasetyg... och så den klassiska mössan med pappskärm tillsammans med blå tossor till fötterna. Alla blir så snygga sååå.... Eftersom vi just nu läser en kurs i livsmedelshygien (bl.a. HACCP) hakade jag hela tiden upp mig på detaljer i hur anläggningen var byggd, tvättfat, temperaturmätningsinstrument m.m. Det är lätt att bli skadad av den pågående kursen.. : )
Något som måste vara lite tråkigt med just Atria är att det inte syns på produkterna att de är tillverkade där. "Hej var jobbar du?" "Ehh på Atria.." "jaha, vad gör man där?" "mat..." "ojj det märket har jag aldig sett.."
Det skulle vara spännande att jobba som produktutvecklare på ett så stort företag. Det var väldigt tillfredsställande att förstå språket när marknadsutvecklaren och en av produktutvecklarna pratade. Vi har fått (lite) kunskap innom många områden - vilket gör att det känns som att man försår en hel del (ska inte förhäva mig nu... varje företag är unikt och utbildar sin egen personal... men många termer är samma och jag känner mig riktigt glad när jag förstår vad det snackas om...)
Med oss hem fick vi risgrynsgröt, ärtor med fläsk, bacon, skivad skinka, ost och Jalapenoölkorv. Gött!!

Inga kommentarer: