måndag, maj 05, 2008

De-klar-ar-sig-nog

Här har det inte skrivits så aktivt senaste veckan... Men ni anar inte hur aktiv jag varit med att skriva... rapporter.... Senast idag skickade jag in en studiebesöksrapport (Scan-besök) och det var den sista för mat och måltidskunskaps kursen. Det är skönt att bli färdig med en rapport men också lite ångestladdat. Den ska läsas, bedömmas, kommenteras, rättas och till sist (när man är rejält trött på ämnet) så ska den betygssättas.
Imorgon börjar sista kursen för denna terminen. Typ introduktion till företagsekonomi eller nått liknande. Det ska bli kul. Kan tänka mig att man alltid har nytta av lite företagsekonomi i vilket yrke som helst. Jag försöker samla på mig bra information om utifall att jag till äventyrs skulle starta något litet eget nån gång i en avlägsen framtid. (Lagom svävande ....)
Jaha, så var det deklarationsdags igen. Joel upplyste oss om att det var sista dagen idag. Det gjorde pappa med. Han skrev till och med hur många timmar som var kvar till the bitter end. (16 timmar) Vi lever i ett mycket tekniskt samhälle... starta datorn... logga in på nätet... välj rätt adress... identifiera dig på skattemyndigheten.... "kolla igenom" ifall myndigheten har rätt siffror på dig... godkänn att de har rätt uppgifter... Slut. Annat var det förr.... (hahaha) när vi bodde på Smala Gränd. Om jag inte minns fel (på äldre dar sviktar minnet... : ) lämnade Thomas och Roland in deklarationen vid skatteskrapan på söder just innan de stängde ... vid 10 på kvällen?? Kan det stämma? Det känns som ett annat sekel... (hahaha ...vad humoristisk jag är...hrmf...)
För att bli lite seriös... Varför deklarerar man? Jag menar, de har ju alla uppgifter som de kan få om vad man tjänar och betalar i lån osv. Hur många länder i världen har ett deklarationssystem? Antar att Kenya inte har det jalla fall... eller att det inte var så noga med tidpunkt för inlämnandet... eller..?

Inga kommentarer: