fredag, maj 09, 2008

Ledig dag

Fredag - ledig fredag!
Jag och Hilma låg och drog oss riktigt länge idag. Det behövdes. Kom i säng väldigt sen igår - medvetet!
Hela dagen var späckad och inrutad. Jag och en klasskompis hade hand om "Futurum cc matlådan" eller rättare sagt - maten på "matlådan". Planering, inhandling och servic under kvällen. Det var deltagarna som lagade maten. Typ en mötesplats för företagare och studenter. Det började med ett litet föredrag om presentationsteknik och att våga-sticka-ut-ur-mängden-för-att-bli-ihågkommen.... Det kändes lite läbbigt att efter den presentationen berätta vad vi skulle laga för mat. Då visste ju alla hur man inte skulle agera... eller hur man ska göra, för att ge ett bra intryck... Så nu går jag här hemma och försöker hitta var mina händer har sitt naturliga läge... och på hur min röst fungerar när jag är nervös... eller hur jag ska göra för att verka säker och otvungen när jag står framför folk. Suck... jag kanske inte ska bli lärare... Tänk att fejka sig till säkerhet och naturlighet varje dag.
På tal om naturlighet.... Jag är lite smått avundsjuk på alla som är naturligt vackra. Tänk att helt av sig själv ha mörka ögonbryn! Och så finns det en hel hög som är födda med stora ögon! På morgonen vågar jag knappt titta på mig själv i spegel. Vad är det för en kärring som stirrar tillbaka? Jag kan liksom mäta min pigghet på hur stora/små ögonen är och på hur många centimeter påsarna är under ögonen. Det jag tröstar mig med är att andra inte är så kritiska till hur jag ser ut. Det är ju skönt!
I går kväll, när jag sent omsider gick hem från bussen, så kändes det verkligen att en annan årstid har börjat. Doften var helt underbar. Som efter ett sommarregn fast klarare. Dofterna från gräs och blommor kändes så koncentrerade. Det var otroligt coolt att känna skiftiningarna i de olika dofterna utan att se var de kom ifrån (det var ju liksom mörkt!). Jag tror att mat och vin kursen har satt några spår i mitt doftmedvetande. Jag började fundera vad jag skulle sätta för ord på dofterna. Typ gräsigt.. blommig.. sommarnatt.. körsbärsträd.. stilla regn... Fast det hade ju varit lite för enkelt... Vin doftar ju liksom inte vin utan en massa omskrivningar....?! Men naturen doftar natur...?!
Och månen måste ni kolla in i kväll. I går kunde man se hela månklotet - mörkt... och en liten skärva som var skinande. Sååå fint!

Inga kommentarer: