måndag, april 28, 2008

Frida och Tvättkristin

....ska vi leka att du är Tvättkristin och jag Frida?...
Denna frågan får jag si sådär tre till fyra gånger om dagen. Hilma är alltid Frida och jag förståss Tvättkristin. Jag är nån typ av barnvakt som Frida mycket gärna vill bo hos. Jag har försökt luska lite om inte Fridas mamma och pappa undrar var hon är, men nej, de vet att hon gärna vill va hos Tvättkristin. (De bryr sig inte om att hon aldrig är hemma - hur ska jag ta det? - Eller ska jag kanske strunta i att värdera?) Ibland kommer hennes storasystrar också hit hem till Tvättkristin. De heter Lotta och Anna. Ja, och igår hade Frida fått en pudel. Plötsligt var Frida pudeln som jag skulle gulla lite med.... Det gäller att hänga med i svängarna. Egentligen är det Frida som står för snacket och hela storyn. Jag kan humma och säga ja alt. nej med jämna mellanrum och så bygger hon själv hela leken.
Hon har otrolig fantasi, Frida... jag menar Hilma. Var får hon allt ifrån? Ibland kan jag höra mitt eget tonfall och ordval när hon pratar... läskigt! (Som det står i den kära psalmen: Mamma är lik sin mamma...pratar, skrattar, tramsar precis dessamma... Eller hur nu texten går?)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Haha...så gulligt med en massa fantasier! Hon tillhör ju vår släkt...så fantasin bör det inte vara något fel på... ;)

Anonym sa...

Tvättkristin - hmm, skumt.

Kstina sa...

Nej det är inte skumt...
Kommer du ihåg tant Grön, tant Brun och tant Gredelin?
Där fanns ju en Tvättkristin...
Första gången H frågade "vad heter du", drog jag till med Tvättkristin... Jag trodde inte att jag skulle få vá den personen så lång tid frammåt... Då hade jag kanske valt Tant Brun istället..!

Anonym sa...

Kommer inte ihåg tvättkristin. Ja, du är nog en tant brun, hon bakade ju en massa. Jag kunde inte bestämma mig för vem jag helst skulle va, jag kände mig nog mest som tant brun men jag tyckte inte hon hade så fina kläder så jag brukade nog välja tant gredelin. (fast var inte hon rätt sträng?) Men då fattar jag varför du heter tvättkristin.

Kstina sa...

Tvättkristin var elak mot sina barn.. eller om det var foster barn...